28 maart 2009

Pensioen

Er staat vandaag een stuk in Trouw met de strekking dat een "abrupt pensioen" lichaam en geest schaadt. Dat zal wel komen van een dertiger die er geen ervaring mee heeft. Het is in ieder geval - naar mijn ervaring - grote onzin.

In de eerste plaats komt (pre)pensioen nooit "abrupt". Iedereen die tot 10 kan tellen ziet het al 10 jaar aankomen. En dus bereid je je erop voor. Je start je hobby's, waar je geen tijd voor had, weer op en je kijkt daarnaast uit naar verdere zinvolle tijdbesteding.

Als je een muziekinstrument bespeelde krijg je daar nu eindelijk weer de tijd en de rust voor. Als je literaire aspiraties hebt kun je eindelijk eens proberen een boek te schrijven. En als je je daarvoor open stelt gaan de vrijwilligersorganisaties aan je trekken.

Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een nieuwe stoel te kopen en daarmee van 8 tot 8 voor het raam te gaan zitten en de rest van de dag achter de tv door te brengen.

Dat is niet goed voor je gezondheid, en als die dertiger uit de krant daarop doelde heeft hij gelijk.
Ik vraag me inmiddels af waar ik ooit de tijd vandaan haalde om iedere dag naar kantoor te gaan.
--
(Verzonden vanaf mijn Blackberry / Sent from my Blackberry)

Geen opmerkingen: