29 mei 2013

Batterij verwisselen in een ASUS Transformer tablet

Ik heb nu twee jaar een Asus Eee pad Transformer TF101 tablet, en hij bevalt me prima. Maar ongeveer een maand geleden begon mijn batterij kuren te krijgen.Uiteindelijk was hij in een kwartier leeg en vervolgens weer in een kwartier volledig opgeladen. Als het zover is, dan weet iedereen die ooit een elektronisch aparaat met een batterij gehad heeft dat de batterij zijn levenscyclus heeft voltooid. Niets meer mee te beginnen.Nieuwe batterij kopen.

Bij de meeste apparaten koop je dan in de winkel gewoon een nieuwe batterij, je schuift hem erin en je kunt weer een paar jaar vooruit. Maar een tablet kun je niet open maken (ik weet ook niet waarom) en dus word je verondersteld een comlete nieuwe tablet te kopen als de batterij aan het einde van zijn leven gekomen is. Nou ben ik niet armlastig, maar ik bven ook niet Gekke Gerrit, die na twee jaar zijn tablet in de container gooit en daarna voor EUR 400 weer vrolijk een nieuwe gaat kopen. Zo ben ik niet opgevoed.

Eerst dus maar eens Googelen naar "battery Asus Transformer". Dan blijkt dat nieuwe batterijen voor dat apparaat "all over the internet" te koop zijn. Er zullen dus wel meer mensen zijn met dit probleem. Anders zit er geen handel in. Asus geeft een jaar garantie op batterijen, dus dat schiet ook niet erg op. Bovendien heeft de reparatie-afdeling van Asus niet zo'n beste naam. Gaat u maar eens kijken op de Facebook pagina van Asus Benelux.

Die is erg verhelderend als het over reparaties gaat. Daaruit heb ik begrepen dat, 1) ze je reparatie niet in behandeling nemen als er ook maar een micro-byte op staat die er niet oorsponkelijk op stond. Je moet hem dus helemaal terugzetten naar fabrieksinstellingen en raakt daarbij allerlei data en instellingen kwijt.

2) Als ze hem wel in behandeling nemen sturen ze hem naar een dorp in een obscuur Oost-Europees land, waarvan de naam bij mij geen bel doet rinkelen, en ALS hij dan al terugkomt (we hebben het tenslotte over Oost-Europa) is hij in het gunstigste geval slechts licht beschadigd, maar in vrijwel alle gevallen niet gerepareerd. Sommige mensen hebben hun ding meerdere retourtjes naar Oost-Europa laten maken en zijn hem in totaal enkele maanden kwijt geweest, zonder dat er iets veranderd was. Nou, daar heb ik geen zin in.

Nu blijken er op YouTube enkele filmpjes te staan waarop je precies kunt zien hoe je de batterij zelf kunt verwisselen. Het klamme zweet stond me wel in de handen na het bekijken van die video's, maar goed, het kan. En alles is beter dan je tablet een half jaar kwijt zijn en hem met een paar lelijke krassen of barsten weer terug te krijgen! En (zie de Facebook pagina van Asus) als je dan over die krassen of barsten klaagt krijg je te horen dat die er al op zaten.

Ik heb dus eerst maar eens een batterij besteld (ongeveer EUR 70). Vervolgens bleek ik het juiste gereedschap niet te hebben. Maar daar is iets aan te doen. Je gaat naar Deal Extreme in Hong Kong, bestelt een gereedschapsetje voor USD 4,40, dat dan ook nog eens gratis over de hele wereld verstuurd wordt, en je kunt aan de gang. Ter vergelijking: bij Nederlandse postorderbedrijven ben je voor een vergelijkbaar gereedschapsetje ongeveer EUR 12 kwijt, plus EUR 4 verzendkosten. Kijk dus voor leuke dingetjes altijd eerst bij Deal Extreme!

Nadat ik de batterij en het gereedschapsetje een paar weken heb laten liggen om moed te verzamelen, ben ik eergisteren aan de slag gegaan. Ik heb over de eigenlijke klus maar een paar opmerkingen. De belangrijkste is: het is gelukt en alles ging precies zoals je op YouTube kunt zien! De mooie aliminium rand die om het apparaat zit en de twee helften bij elkaar houdt is er weliswaar heel moeilijk af te halen en ziet er na afloop niet meer zo mooi uit als eerst, maar je krijgt hem er weer om en pas als je goed kijkt zie je dat hij niet meer puntgaaf is.

Tweede opmerking: ik ben het apparaat geen daag kwijt geweest en heb het in de periode waarin de batterij niet meer werkte gewoon kunnen gebruiken aan de oplader. Derde opmerking: het plastic afdekplaatje dat voor de lens van mijn camera zit was troebel geworden dooradt er van binnen stof op zat. Dat heb ik gelijk ook goed schoon kunnen maken, waardoor de foto's van de tablet nu niet meer wazig zijn. Laatste opmerking: Ik betwijfel of ik ooit nog een apparaat van Asus zal kopen.

Maar ik doe het toch waarschijnlijk nooit meer (het verwisselen van een batterij van een tablet), want het klamme zweet komt je toch wel in de handen te staan, omdat wij westerlingen nu eenmaal niet van die fijnbesnaarde vingertjes hebben als de Chinese meisjes die hem in elkaar hebben gezet. Je moet een paar erg kleine elektronische aanslutingen losmaken om bij de batterij te kunnen komen (geen probleem), maar je moet ze ook weer vastzetten (en daar heb je die Chinese vingertjes voor nodig). Vandaar dat die Oost-Europeanen die apparaten allemaal mollen.

En dat gereedschap heb je ook echt hard nodig. Je hebt en schroevendraaier nodig met (magnetische!) bitjes van in ieder geval maat 000 en maat T5. Verder heb je een plastic apparaatje nodig waarmee je de aluminium ring die om het appraat zit er netjes af kunt wrikken. Als je dat niet hebt kun je het wel vergeten.
Hoe dan ook, ik zit dit stukje nu op mijn Eee pad Transformer TF101 met toetsenbord te typen, met een gloednieuwe batterij erin. Ik kan weer twee tot drie jaar voorut. En dan is het natuurlijk wel de moeite waard om een nieuwe tablet te kopen. Dan is de techniek weer een sprong verder.

Geen opmerkingen: