28 november 2006

Keyboard bij Lidl

Lidl is een van die discount-supermarkten die regelmatig leuke aanbiedingen hebben van 'non-food' artikelen. Gisteren was voor mij een interessante dag, want er waren diverse aanbiedingen van muziekinstrumenten bij Lidl. En een fanatiek beoefenaar van muziek ben ik al sinds mijn prille jeugd. Ik had mijn oog laten vallen op een Yamaha keyboard, type PSR-175. Ik speel al sinds mijn jeugd piano, maar een keyboard is daarnaast leuk, omdat je dan het idee kunt krijgen dat je in een band speelt. En verder is het sowieso een leuke gadget. Lidl ging dit fraaie stukje techniek verkopen voor € 99, inclusief adapter.

Omdat ik wist dat de voorraad beperkt zou zijn (dat stond al in de folder) stond ik vlak voor 08:30 uur (openingstijd) voor mijn plaatselijke Lidl. Er stonden al ongeveer vijf andere belangstellenden. Precies om half negen ging de deur open, en ik liep achter de eerdere klanten naar de aanbiedingen van muziekinstrumenten. Toen ik daar aankwam zag ik nog net het laatste (of misschien wel het enige?) keyboard in een winkelwagentje tillen. Dat was dat! Ook de elektrische gitaren van Yamaha - waar ik zelf overigens geen belangstelling voor heb - waren al verdwenen, en er stond nog één akoestische gitaar. De keyboards (of misschien het keyboard) waren (was) voor 08:31 al uitverkocht.

Bij de kassa passeerde ik nog een man met een winkelwagen die tot de rand gevuld was met muziekstandaards. Een stuk of twintig, schat ik. Die waren nu dus ook op.
Maar ik laar me niet zo gemakkelijk uit het veld slaan. Een kilometer of acht verderop is nog een filiaal van Lidl, en wel een erg groot exemplaar. Maar toen ik daar aankwam gaapte er ook alleen een leeg gat op de plaats waar de keyboards gestaan moeten hebben.

Nu had ik me al zozeer ingesteld op de aanschaf van zo'n technisch wonder, dat ik me even ging oriënteren op het internet. En wie schetst mijn vreugde toen ik zag dat er op nog geen 10 kilometer afstand van mijn woning een reguliere muziekhandel is, die hetzelfde keyboard verkoopt voor € 96, zij het zonder adapter. Met adapter kost het € 112. Nou, die € 13 meer dan bij Lidl kan ik nog wel betalen, dus ik reed erheen.

Het bleek een gigantische muziekhandel te zijn, waar alle denkbare muziekinstrumenten in veelvoud aanwezig waren. En onmiddellijk bij de ingang stonden al drie dozen met het fraaie keyboard, dat de Lidl zogenaamd in de aanbieding had, klaar. Had de handelaar op extra vraag gerekend in verband met de aanbieding van Lidl? Ik heb het hem niet gevraagd. Ik ging een paar minuten later tevreden de winkel weer uit, voorzien van een keyboard. En ik kon de rest van de dag besteden aan het bekend raken met mijn nieuwe muziekinstrument.

Ik kan u verzekeren dat het bespelen van dit keyboard, na mijn ruime ervaring met de piano, een openbaring is. Maar een keyboard kan natuurlijk nooit een piano vervangen. Maar het is wel erg leuk om naast de piano ook een keyboard te bespelen!

Geen opmerkingen: