10 april 2009

De Passionen

Het is weer hoogseizoen voor de Passionen, in het bijzonder
die van J.S. Bach, en meer in het bijzonder de Matthäus Passion. Omdat dit een mobiel blog is ga ik ze niet uitgebreid vergekijken en val ik met de deur in huis. Ik heb namelijk een zeer duidelijke favoriet.

Dat is de uitvoering van Brilliant Classics, jawel, die van de kruidenier. Die uitvoering is zowel op cd als op dvd te koop. Voor drie keer geen geld overigens, en dat is niet duur voor het beste van het beste.

In die uitvoering wordt de alt-partij namelijk gezongen door de countertenor Michael Chance. Wanneer die man zijn aria's maar zingt mag de rest van de uitvoering van mij desnoods middelmatig zijn (wat overigens bij Brilliant Classics niet het geval is). U gelooft me waarschijnlijk niet dat wanneer Chance zijn mond opendoet de tranen in mijn ogen staan. Dat hoeft u ook niet te geloven.

Maar deze man weet de luisteraar en kijker zoiets wondermoois voor te toveren, dat je je oren haast niet meer kunt geloven.

Laat al die beroemde dirigenten hun versies maar presenteren. Wanneer Michael Chance er niet bij is valt het voor mij altijd tegen!
--
(Verzonden vanaf mijn Blackberry / Sent from my Blackberry)

Geen opmerkingen: