23 maart 2009

BeBook of iLiad?

Ik heb me de laatste week nogal verdiept in (hardware) e-book-readers. Eerst heb ik e-books op mijn laptop gelezen, maar dat valt op den duur toch wel erg tegen. Daarna ben ik ze gaan lezen op mijn PDA. Ik heb daar het voortreffelijke programma uBook voor. Dat gaat erg goed, maar het scherm is aan de kleine kant (diagonaal zo'n 10 cm), vooral als je gewoon thuis zit. Vandaar mijn studie naar hardware readers.

Eerste constatering: Die zijn behoorlijk duur. Maar direct daarna: Ze willen maar niet goedkoper worden. De technologie schijnt nog steeds duur te zijn. En de prijzen blijken ook nog recht evenredig te zijn met de grootte van het scherm! Weer een aanwijzing dat de e-ink technologie nog duur is.

Aanvankelijk was mijn keuze op de BeBook gevallen. Een Chinees product, identiek aan de Hanlin V3 en nog een paar merken. Die kan veel formaten aan en ziet er goed uit. Wanneer u overigens ook WiFi op dat apparaat wilt, moet u nog even wachten, want dat komt er voor de BeBook in de loop dit jaar aan. Ik vind dat ik de boeken er ook wel via een USB-ingang op kan zetten, dus ik ga niet extra betalen voor WiFi.

Mijn enthousiasme voor de BeBook nam echter sterk af toen ik hem bij de Mediamarkt in levende lijve ben gaan bekijken. Het scherm is echt een stuk kleiner dan ik dacht aan de hand van de foto's op internet (zo'n 15 cm diagonaal). Het apparaat is dus wel enige verbetering ten opzichte van een PDA, maar niet genoeg. Ik vind het scherm echt te klein. Het formaat van een pocketboek is voor mij zo ongeveer de norm.

Maar als u er een wilt kopen: Hier zijn de prijzen. Bij winkels overal € 330. Niemand geeft een cent korting. Bij Mybebook.com betaalt u € 298 plus € 10 verzendkosten, en als u even een kortingsbon ophaalt (hier) komt u inclusief verzendkosten op € 283. Allemaal relatief te duur. Bij http://www.play.com betaalt u GBP 230, oftewel ongeveer € 250, inclusief verzendkosten. Dat is daarom de beste deal die ik kon vinden. Het viel me verder op dat er op de bekende veilingsites meestal nog meer voor gevraagd wordt dan de "adviesprijs" van € 330!

Maar goed, ik ben me nu zelf gaan oriĆ«nteren op de iLiad van iRex,met een scherm van zo'n 15 cm diagonaal. Dat begint erop goed te lijken. Nog steeds iets minder dan A5, maar de volgende sprong is de iLiad met een A4-scherm, en die kun je eigenlijk niet meer meenemen. Ik ga daarom waarschijnlijk voor de "Book edition" van de iLiad. Geen WiFi. Dat hebt u er voor € 100(!) meer desgewenst bij. En als u echt A4 wilt, kunt u bij iRex dus ook terecht. Rekent u de prijs zelf maar uit (recht evenredig met het oppervlak). De iLiad "Book edition" viel mij bij bezichtiging in een Selexyz boekhandel beslist niet tegen.

Ook bij de iLiad moet je met een kaarsje zoeken naar enig voordeel ten opzichte van de adviesprijs van € 500. Informatique rekent € 15 minder (zonder verzendkosten), en een mij (nog) onbekend bedrijf (OBCS) doet het voor € 65 minder dan de adviesprijs, inclusief verzendkosten. Dat zal dus wel de beste deal zijn. Nu nog even wennen aan die prijs.

Tenslotte zijn er nog de Kindle van Amazon en de e-reader van Sony. Aan de prijzen daarvan kunt u zien dat die hooguit een scherm hebben als de BeBook. Voor mij te klein. Bovendien willen die beide readers een eigen format voor de boeken, waardoor ze niet echt aantrekkelijk zijn voor de fans van de gratis Gutenberg teksten.

Nog even denken, en u hoort nog van me. Om de tijd te doden ben ik maar weer eens in een papieren boek begonnen. Dat voelt wel erg raar aan na een paar jaar e-boeken lezen!

2 opmerkingen:

Paul Jansen zei

Volgens mij moet u zich nog wat intensiever verdiepen in de materie. Bebook is niet een Chinees, maar een puur Hollands product. Het wordt gemaakt door Edless Ideas in Utrecht.

Unknown zei

Ik heb altijd begrepen dat BeBook alleen via Nederland gedistribueerd wordt (en er misschien een paar Nederlandse stickers op zitten) maar in China gemaakt wordt. Het apparaat is immers identiek aan de Hanlian en nog een paar e-book lezers.
Ook de iLiad is in naam een Nederlands product, maar ook de iLiad wordt hier niet gemaakt.