25 maart 2009

Leugens van een colporteur van Ziggo

Gisteren kwam er een colporteur van Ziggo bij mij aan de deur. Met een keurige legitimatie bij zich en een outfit van Ziggo aan. Ik heb een tv en "Z1 internet" (2 Mb/s) abonnement van Ziggo. Dat kost me samen ongeveer € 39 per maand. De colporteur wilde mij een "basis alles in 1" pakket verkopen (€ 39,95 per maand).

Hij vertelde mij daartoe de volgende leugens: Leugen 1) "Ziggo wil alle oude Casema-contracten nu omzetten in nieuwe Ziggo contracten." Ik ben ervan overtuigd dat ik al een Ziggo contract heb. Ik ga dat voor zo'n colporteur niet opzeggen.

Leugen 2) "Ik bied u nu "Ziggo alles in 1" aan, dat precies hetzelfde is wat u nu heeft, alleen zit er telefonie bij, die dus eigenlijk gratis voor u is." De leugen is: In Ziggo "basis alles in 1" zit internet van 1 Mb/s, terwijl ik nu Z1 van 2 Mb/s heb. De telefonie is dus niet gratis, maar die koop ik erbij door het inleveren van de helft van mijn internetsnelheid.

Toen ik dat opmerkte kwam de - zeer ernstige - leugen 3): "Ik mag u dit eigenlijk niet zeggen, maar het internet in "basis alles in 1" is nu vrijwel overal al 2 Mb/s, gaat binnen drie maanden maar 4Mb/s, en in het najaar zelfs naar 10 Mb/s, alles zonder prijsverhoging. Uw "Z1" internet blijft daarentegen gelijk."

Daarna kwam de (waarschijnlijke) leugen 4): "U hebt nu een jaarcontract, en ik biedt u een maandcontract, dus meer vrijheid, aan." Dat heb ik nog niet nagekeken,maar het klinkt erg onwaarschijnlijk en zoals gezegd zou het mij verbazen wanneer ik nog een Casema contract heb.

Waarom ik beleefd ben gebleven weet ik niet. Ik vroeg hem om een folder van Ziggo waar dit allemaal in stond. Hij gaf mij een folder. Maar toen hij weg was bleek geen van de "voordelen" die hij genoemd had erin te staan. Alles stond erin zoals ik dacht dat het was. Voor de zekerheid heb ik het nog eens op de website van Ziggo nagekeken. Daar stond precies dezelfde informatie als in de folder. Vandaar dat ik het hierboven over "leugens" heb.

Ik heb een mail naar de klantenservice van Ziggo gestuurd waarin ik mij beklaagde over de vele leugens die mij namens Ziggo verteld waren. Citaat uit het antwoord van de klantenservice (na minder dan een dag overigens) "Ziggo maakt gebruikt van externe partijen voor de verkoop van onze producten. Helaas komen er wel eens klachten over de verkeerde informatie die zij aan onze klanten verstrekken. (...) De informatie op onze website is uiteraard wel correct."

Ik vind dat een zo groot bedrijf als Ziggo toch wel mag weten wat voor soort colporteurs ze langs de deur van hun klanten sturen. En eigenlijk vind ik het beneden de stand van een serieus bedrijf om met colporteurs te werken.

Hoeveel mensen zouden er door die man bedrogen zijn en nu op halve snelheid zitten te internetten, in de hoop dat die snelheid aan het eind van het jaar vertienvoudigd zal zijn?

Geen opmerkingen: