08 maart 2009

Garantie? Dell: "nee"; Sony: "ja"

Ik sprak deze week een gedupeerde koper van een computer van Dell. Hij had een computer gekocht met de standaard 1 jaar garantie. Minder dan een maand na afloop van dat eerste jaar begaf de harde schijf het. Mijn zegsman nam eerst contact op met de fabrikant van de schijf, waarschijnlijk omdat hij al eerdere ervaringen had met de coulance van Dell.

De fabrikant vroeg het serienummer en zei vervolgens dat hij geen garantie kon geven, omdat de schijf "zonder garantie gekocht was" door Dell. (Kan dat? Een apparaat leveren en op dat moment je handen er vanaf trekken?)

Het daarop volgende contact met Dell is nauwelijks interessant. "Een jaar is een jaar. U had garantie kunnen bijkopen. Een prettige dag nog". Wetende dat procederen over € 105 voor de consument niet interessant is, durft Dell zich zo bot op te stellen. Ze geven een jaar, en de rest moet je mar bijkopen. Goedkoop is dat overigens niet.

Ik heb soortgelijke ervaringen met Dell. Het modem-ethernet kaartje van mijn laptop begaf het (wat het modemdeel betreft) kort na het eerste jaar. (Dit speelt dus een aantal haren geleden, toen we nog internetten met een modem.) Reactie van Dell: "Een jaar is een jaar. U had garantie kunnen bijkopen. Een prettige dag nog". Nu moet ik er wel bij zeggen dat de verkoper die ik vervolgens aan de lijn kreeg zo eerlijk was om te zeggen dat ik voor ongeveer € 50 een nieuw modem in de computerhandel kon kunnen kopen, terwijl Dell daar ongeveer het dubbele voor zou rekenen (afgezien van de verzendkosten).

Een feit is dus dat Dell lak heeft aan het consumentenrecht, wetende dat ttoch niemand gaat procederen om een paar tientjes terug te krijgen.

Een heel andere ervaring had ik met Sony. Mijn Sony camera werkte niet meer na drie jaar. Mijn leverancier was al lang "out of business", maar los daarvan ga ik voor reparaties na de garantieperiode liever naar de fabrikant dan naar de leverancier. Op naar Sony dus. De camera werd beleefd aangenomen en ik zou bericht krijgen zodra hij klaar was. Ik heb de limiet waarbij reparatie mocht plaatsvinden zonder prijsopgave maar gelijk verdubbeld, want een nieuwe camera wilde ik toch niet kopen.

Later dan beloofd kreeg ik bericht dat de camera opgehaald kon worden. Tussentijds had ik al gehoord dat er een onderdeel besteld moest worden. Er zat een keurige rekening bij van (ik weet het precieze bedrag niet meer, naar laten we zeggen) € 160. Tot mijn verbazing stond er op de regel eronder "Tegemoetkoming in de reparatiekosten: € 160". Er bleef dus over om te betalen: € 0.

Kijk, dat is nu een fabrikant die wel begrip heeft voor de rechten van de consument. Het was blijkbaar niet redelijk dat dit onderdeel het na drie jaar al begaf, dus betaalde Sony het zelf en rekende ook geen arbeidsloon. Drie keer raden wat het merk van mijn volgende camera is!

Geen opmerkingen: