04 februari 2009

Meer oude detectives

Ik heb hier wel eens geschreven dat ik tegenwoordig graag oude detectives, in digitaal formaat, lees. Inmiddels ben ik daar al enige tijd mee bezig en kan ik een tussenbalans opmaken.

Het boek dat ik nu lees, en waarover ik in mijn mobiele blog ook al geschreven heb, is een van mijn toppers: "The Woman in White" van Wilkie Collins. Prima boek en vlot geschreven (ca. 1850!). Bij Gutenberg zijn nog meer boeken va Collins te downloaden, dus dat ga ik zeker doen. Collins heeft een prima schrijfstijl. Dit boek is grotendeels in dagboekvorm geschreven, maar achtereenvolgens door verschillende karakters. De plot blijft verrassend.

Een andere topper uit het "vroege detective" repertoire vind ik "The Leavenworth Case" van Anna Katherine Green. Ook dat verhaal zit goed in elkaar en blijft boeien (mij althans).
Een ander boek van deze schrijfster viel mij echter wat tegen: "The Circular Study". Daarin gaat het over de 'afrekening' naar aanleiding van gebeurtenissen die dertig jaar eerder plaats vonden. Op mij komt zoiets wat gezocht over.

Het deed mij een beetje denken - en dat schijnt niet toevallig te zijn - aan de werkwijze van de Franse schrijver Emile Gaboriau, overeigens uitgebreid in het Engels vertaald. Hij schreef een detective met de titel "Monsieur Locoq", maar als je wilt weten wat er achter al die mysteries zit moet je ook het veel dikkere "The Honor of the Name" lezen. Dat beschrijft pas de reeks gebeurtenissen in een (ver) verleden, die geleid hebben tot de gebeurtenissen in "Monsieur Lecoq". En dat was een geijkte werkwijze van Gaboriau. Overigens: U moet eerst "Monsieur Lecoq" lezen.

Anna Katherine Green krijgt van mij nog een nieuwe kans. Zij heeft een hele reeks boeken geschreven en inspireerde onder meer de grote schrijfster van detectives Agatha Christie. Die nieuwe kans lijkt me dus wel terecht.

Een verdere topper uit het verleden is de schrijver Fergus Hume. Ik heb zijn "Mystery of a Hansom Cab" met veel plezier en in één adem uitgelezen. Ook van hem zijn tig andere boeken bij Gutenberg te downloaden.

Ook heb ik met extreem veel plezier de enige detectiveroman van A.A. Milne: "The Red House Mystery" gelezen. Zeer onderhoudend en goed opgebouwd. Misschien kost het de ervaren moderne lezer van detectives niet te veel moeite om de plot te raden, maar dan nog is het een uiterst onderhoudend boek. Zeer aanbevolen!

Een beetje vreemde eend in deze bijt is "The Mystery of Mary" van Grace Livingston Hill. Deze schrijfster met een zeer streng Christelijke achtergrond schreef doorgaans (vanuit de christelijke moraal verantwoorde) romantische boeken, maar in dit boek hangt een erg goede mysterieuze sfeer. Ik heb het dan ook met zeer veel plezier gelezen.

Ik denk dat ik in het bovenstaande voor het moment genoeg aanraders uit het repertoire van de voorlopers van de moderne detective heb genoemd om u enige tijd bezig te houden. Ik kom zeker nog wel eens terug op dit onderwerp.

Geen opmerkingen: