18 februari 2009

De Blackberry

Ik heb bij de verlenging van mijn abonnement voor mijn mobiele telefoon deze keer weer een nieuw toestel uitgezocht. Een Blackberry 8310 om precies te zijn. Dat heeft me enige studie gekost, want bij T-Mobile zeiden ze me dat ik daarvoor een speciaal (extra) abonnement moest afsluiten. Toen was dat € 23,80 per maand, bovenop het telefonie-abonnement. Een rijkeluis-abonnement dus.

Met zo'n speciaal "BIS"-abonnement kun je voor je e-mail een "push" service opzetten voor maximaal 10 accounts. Dat wil zeggen dat je op hetzelfde moment waarop een e-mail op de server binnenkomt, hem ook op je telefoon krijgt. Leuk als je zo belangrijk bent als president Obama of premier Balkenende, maar dat ben ik nu eenmaal niet en ik moet er ook niet aan denken dat er bij iedere nieuwsbrief en licht- of geluids-signaal afgaat en ik mijn telefoon dan te voorschijn moet halen.

Dus eerst ben ik gaan studeren of er een alternatief is. En natuurlijk is dat er, want er zijn meer onbelangrijke mensen zoals ik, die toch de Blackberry handig vinden. Er is voor e-mail een (gratis) programmaatje LogicMail voor de Blackberry, waarmee je op een tijdstip waarop je dat uitkomt kunt kijken of er nieuwe mail is. Dat is dus opgelost. Je moet er welaan denken om als uitgaande server gmail in te stellen. De server van je internet provider werkt alleen als je via zijn netwerk met het internet verbonden bent.

Nu de browser nog, want de ingebouwde browser werkt alleen met zo'n Obama / Balkenende abonnement. Dat is nog simpeler: Je installeert gewoon (vanaf je desktop) Opera mini, een perfect browsertje voor telefoons. Het enige dat je, na het installeren van LogicMail en Opera mini, niet kunt is downloaden. Als je dat probeert wordt steeds je Blackberry-browser geopend, die je er vervolgens op wijst dat er 'geen service geïnstalleerd is'.

Daar is overigens ook een hack voor. Een meneer uit Vietnam heeft die gepubliceerd. Maar met zo'n gloednieuwe telefoon waag ik me daar nog even niet aan.

Ik ben nu zeer tevreden met mijn Blackberry, die gewoon gebruik maakt van een standaard mobiel telefoon-abonnement. In tegenstelling tot mijn vorige telefoons is dit apparaat zeer geschikt om mee te e-mailen. Dat komt door het handige qwerty-toetsenbordje en het handige formaat van het schermpje.
Verder blijven de overige functies een kwestie van smaak.

Geen opmerkingen: