08 oktober 2007

Bourne

Niet zo lang geleden kwam de derde film over Jason Bourne in de Nederlandse bioscopen. Ik vind die films - hoewel spannend en goed gemaakt - nogal verwarrend en ben daarom de (gelijknamige) boeken waarop ze gebaseerd zijn gaan lezen. Het zijn drie boeken van Robert Ludlum, en na ruim de helft van het eerste boek verslonden te hebben moet ik zeggen dat de films nauwelijks meer dan de titel met de films gemeen hebben.

Ik kan to nogtoe alleen maar spreken over "The Bourne Identity", maar omdat ik gelezen heb dat de boeken in de tweede en derde film nog minder gevolgd worden dan in de eerste, zal dit zeker gelden voor alle drie de films.

En dat is jammer, want de boeken zijn minstens even spannend, maar geven de lezer met een zekere regelmaat wat extra informatie (die Bourne nog niet heeft), waardoor het verhaal duidelijker wordt en waardoor een nieuwe spanning ontstaat. Bourne weet niet wat er aan de hand is, maar de lezer wel een beetje. Je ziet de held dus verkeerde conclusies trekken en je zou hem daarvoor willen waarschuwen.

Ik vraag me bij dit soort ervaringen altijd af wat filmmakers er toe beweegt om zo sterk van het boek met dezelfde titel af te wijken. In dit geval kan het in ieder geval niet de onmogelijkheid zijn om het verhaal filmisch te volgen.

Waar de gemiddelde bioscoopbezoeker nu mee blijft zitten is een vrij verward verhaal, dat weliswaar spannend is, maar dat voor een groot deel onbegrijpelijk is en ongetwijfeld niet zo goed doordacht is als het boek, want het boek zit goed in elkaar.

Ik kan iedereen dus aanraden de boeken van Robert Ludlum over Jason Bourne te gaan lezen. Ik verzeker u dat het geen herhaling van de films zal zijn. Wat u wel tegenkomt in de boeken (en uit de films al kent) is dat de hoofdpersoon zijn geheugen kwijt is, dat hij in Zürich en in Parijs terecht komt en dat er langzamerhand flarden uit zijn verleden bij hem terug komen. Dat zijn zo'n beetje de overeenkomsten tussen film en boek.

En ja, de vrouwelijke hoofdpersoon komt ook in de boeken voor. Maar de wijze waarop ze elkaar leren kennen en de onderlinge relatie zijn wel heel anders dan in de film(s). Lezen dus, die boeken! En maar hopen dat er ooit eens iemand een aantal films of - beter - een (lange) tv serie naar deze boeken maakt, waarin het oorspronkelijke verhaal gevolgd wordt. Ludlum verdient dat.

Geen opmerkingen: