02 oktober 2006

Inspector Morse op dvd

Het begon bij mij allemaal met een folder van de Bijenkorf, waarin vanaf vrijdag 29 september (zolang de voorraad strekt) een set dvd's (17 stuks) werd aangeboden met daarop alle afleveringen van Inspector Morse, voor € 85. Een snelle oriëntatie op Internet leerde mij dat dat een goed prijs is. En ook het gezonde verstand vertelde me dat: Een dvd bevat twee afleveringen, dus dat is ongeveer € 2,50 per aflevering. Nou, daar doe ik het voor. Donderdag was de op een na beste prijs € 150 bij een meneer op eBay, die nog 92 van zijn 100 dozen te verkopen had voor € 150. Verder betaalde je overal € 160 tot € 200.

Op naar de Bijenkorf dus, op de eerste verkoopdag van de set, tijdens de Drie Dwaze Dagen. We waren om 10:15 uur op de dvd afdeling, en troffen daar tot onze verbijstering het bordje "uitverkocht" aan boven de tafel waar Morse gelegen zou moeten hebben (zonder dat er overigens een lege plek was waar de doos gelegen kon hebben). Nu weet ik wel dat dit soort dwaze dagen veel publiek trekken. Maar kan na (ruim) een uurtje de hele voorraad Morse uitverkocht zijn, terwijl alle andere aanbiedingen in ruime mate aanwezig zijn? Nee, niemand maakt mij wijs dat ze - als de set er überhaupt al geweest is - meer dan vijf exemplaren hadden. Nou vooruit, tien dan? Eigenlijk kan dat al haast niet, want het was helemaal niet druk op de afdeling. En dat is toch geen voorraad voor een aanbieding?

Nee Bijenkorf, dat grenst aan misleiding. Het was dus kennelijk alleen maar een lokkertje, in de hoop dat de klanten het dan maar zouden doen met "Columbo" en "Midsommer Murders", die er ook lagen, maar niet tegen een echt lage prijs. Maar op mij werken dit soort "aanbiedingen" averechts. Ik maakte daarom gelijk rechtsomkeert en verliet het pand. Bij misleiders koop ik niets. De Bijenkorf heeft wat mij betreft voor minstens een jaar volledig afgedaan. De truc met het lokkertje heeft dus voor mij niet gewerkt.

Toch blijft het jammer dat ik Morse nu niet op dvd kon aanschaffen. Maar er gloorde hoop. Weliswaar was de set die de Bijenkorf (zogenaamd) verkocht voor € 85 elders alleen te koop voor € 150, € 160, of zelfs € 185, maar toevallig zag ik zaterdag bij de Free Record Shop een aantal dubbel-dvd's met in iedere doos 8 afleveringen, voor € 10 per set. Dat was dus eigenlijk dezelfde prijs als die uit de folder van de Bijenkorf. Ik heb toen nog niets gekocht (er stonden maar drie van de acht dubbel dvd's in de winkel). Thuis heb ik eerst nog eens op de website van frs gekeken of ze de set compleet konden leveren. Het zag er echter helaas naar uit dat ze doos 1 (de eerste 8 afleveringen dus) niet konden leveren. Dat schoot dus ook niet op.

Zondag (gisteren) heb ik nog eens bij kieskeurig.nl gekeken, en tot mijn verbazing was de prijs bij bol.com sinds vrijdag gedaald van € 160 naar € 90 (plus € 1,95 verzendkosten). Nou, daar doe ik het dan ook wel voor, want meneer bol.com bezorgt de doos keurig thuis, zonder de dvd's eerst met zijn vingers te beduimelen en zonder dat ik moet gaan parkeren voor pakweg € 6 wanneer ik de doos ergens ga ophalen. Ik heb hem nu dus bij bol.com besteld en verwacht hem deze week in huis. Die meneer op eBay zal nu wel tot in lengte van dagen met zijn 92 exemplaren blijven zitten, wanneer hij zijn prijs niet drastisch verlaagt, in navolging van bol.com.

Geen opmerkingen: