27 oktober 2006

Bijbelstudie op het Web

Ik heb u al eerder gewezen op onder meer de downloadbijbel en de voorleesbijbel (u hoeft er alleen maar 'www' voor te zetten en 'nl' erachter om er te komen), maar het Nederlands Bijbelgenootschap heeft nog meer handigheidjes voor u in petto.

Tot voor kort moest u een programma op uw computer installeren om aantekeningen bij bepaalde passages te maken. Dat is nog steeds aan te raden voor 'power users', maar het NBG heeft inmiddels een site geopend met de naam MijnBijbel (let erop dat de naam van de URL - merkwaardigerwijs - in het Engels gespeld is). Op die site kunt u zich registreren en daarna kunt u uw eigen aantekeningen maken bij de nieuwste bijbelvertaling en die openslaan op de site.

Verder laat de site nu ook de meest geraadpleegde passages zien en zijn er meer faciliteiten in voorbereiding.

Wanneer ik dan ook nog eens in uw herinnering terugroep dat u op Bijbel Online de diverse Nederlandse bijbelvertalingen met elkaar kunt vergelijken, kom ik tot de conclusie dat het Nederlands Bijbelgenootschap een aardig complete set materialen voor bijbelstudie voor u op het Web heeft staan.

Het is alleen af te raden om de - qua functionaliteit zo handige - 'bijbelbar' niet te installeren, want die bevat volgens de meest gebruikte anti-spyware programma's spyware. Waarschijnlijk zit het probleem in het gebruikte programmeerhulpmiddel en is het NBG er niet op uit om de macht over uw computer van u over te nemen, maar de waarschuwing staat daarmee nog steeds.

Ik vond het de moeite waard om dit in aanvulling op een aantal eerdere columns in dit blog te melden. Het blijft natuurlijk zo dat een programma op uw computer meer mogelijkheden biedt, maar wanneer u toch altijd online bent kunt u zich goed met de faciliteiten van het NBG redden, dacht ik.

Wanneer u liever een programma op uw eigen computer hebt, ben ik nog steeds van mening dat e-Sword de meeste mogelijkheden biedt. Het enige duidelijke nadeel van dat programma is, dat u er in het Nederlands alleen de Statenvertaling bij kunt installeren.

Het ligt overigens, naar mijn mening, voor de hand dat u een keuze maakt tussen 'op de computer' en 'online', want alle aantekeningen tweemaal maken wordt wel erg omslachtig!

Geen opmerkingen: