22 oktober 2006

Thailand na de coup

Ongeveer een maand geleden greep het leger de macht in Thailand. Tanks reden doorde straten van Bangkok, de grondwet werd ingetrokken en het parlement ontbonden. De staatsgreep verliep overigens (gelukkig) zonder dat er een schot werd afgevuurd. Enige weken later werd er een 'burgerregering' aangesteld, die te gelegener tijd verkiezingen zal organiseren. Deze nieuwe (niet gekozen) regering heeft inmiddels (schriftelijk) de zegen van de koning gekregen. Misschien was de koning daar wel toe verplicht.

En nu doet Thailand weer alsof alles normaal is. Iedereen gaat weer naar zijn werk, de gevangen genomen ministers zijn weer vrijgelaten en overal wordt gewoon gesproken over 'de regering'. Aleen de staat van beleg is nog steeds van kracht, maar wie maakt zich daar nu druk om! De meeste Thais zeggen dat ze blij zijn met de staatsgreep. Nu zijn ze eindelijk van Thaksin af. Ja, maar hij kreeg bij de vorige verkiezingen wel 80% van de stemmen, dus al de mensen die dat zeggen hebben vermoedelijk wel op hem gestemd, en zonder de staatsgreep zouden ze volgende maand - want in november zouden er verkiezingen zijn - op een ander hebben kunnen stemmen, als alles democratisch verlopen was.

In plaats van nu aan te dringen op spoedige verkiezingen, juicht de gemiddelde Thai een groep militairen toe die de macht voor minstens een jaar gegrepen heeft, de grondwet heeft afgeschaft, de partij van de afgezette premier Thaksin Shinawatra verboden heeft (althans zo onaantrekkelijk gemaakt heeft dat niemand er meer lid van durft te zijn), die op een regenachtige achternamiddag op de achterkant van een sigarendoos een tijdelijke 'grondwet' heeft geschreven en die een nieuwe 'regering' heeft aangesteld, zonder dat daar enig democratisch proces aan te pas is gekomen.

En nu maakt de nieuwe 'premier' (overigens een gepensioneerd militair) een rondreis door de ASEAN landen, om de situatie uit te leggen en sympathie te verkrijgen. Hij is al in Maleisiƫ en in Indonesiƫ geweest. In die landen begrepen ze hem prima, volgens de vrije Thaise pers. Die pers doet inmiddels ook of alles weer normaal is.

Om de situatie even te vertalen: Stel eens dat generaal Berlijn nu (een maand voor de verkiezingen) met die paar tanks die we nog hebben, op een moment dat premier Balkenende in het buitenland is, het Binnenhof op gaat, de aanwezige ministers gevangen neemt, de grondwet afschaft en de Koningin schriftelijk akkoord laat gaan met een nieuwe regering, uitgezocht door het leger. En om het beeld compleet te maken zou het leger ook het CDA (de partij van de premier) - de facto - verbieden. Vervolgens gaat de nieuwe premier (een gepensioneerd militair) een rondreis door de EU maken om de situatie uit te leggen. Zo moet u het zo ongeveer zien.

Nee, ik ben het niet altijd eens met onze regering, maar ik ben toch blij dat ik in Nederland woon en dat ik niet naar Thailand verhuisd ben, iets waar ik in mijn achterhoofd wel eens over gedacht heb. Ik denk dat ik het komende jaar niet in Thailand kom. En mijn (Thaise) vrouw denkt er net zo over.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mijn vrouw en ik willen een vakantie plannen voor de zomer 2007
naar het zuiden van Thailand , is dit af te raden mbt de veiligheid/onrust in het land na de staatsgreep ?

Unknown zei

Op de anonieme (waarom eigenlijk?) vraag zou ik willen antwoorden dat Thailand in het algemeen wel als veilig te beschouwen is. Houd er rekening mee dat de staat van beleg nog steeds in heel Thailand geldt, dus gedraag je verstandig.
Wat betreft het 'zuiden', zou ik willen zeggen dat het 'diepe zuiden' (laten we zeggen zuidelijker dan Hat Yai) al jarenlang niet veilig is. Ga daar dus in geen geval heen.