02 juni 2006

Wie is de kampioen zanger?

merel
Wie is de kampioen zanger uit de vogelwereld? De merel maakt bij mij een goede kans. Zijn zang is misschien niet altijd even afwisselend, maar wel mooi van toon en hij verveelt me nooit. De merels bij ons in de buurt zingen vaak tot laat in de avond. Soms zetten we het raam speciaal open om ze te horen zingen. In het bijzonder natuurlijk de merel die onze tuin als zijn territorium geclaimd heeft, want dat is tenslotte 'onze merel'. Zingen doet hij overigens natuurlijk niet voor ons, maar alleen om andere merels erop te wijzen dat dit zijn territorium is.

Ik heb ooit eens gelezen over iemand die op zijn uitvaart geen muziek wil laten draaien, maar het gezang van de merel wil laten horen. En daar zit eigenlijk veel in. Wanneer je geen uitgesproken eigen keuze voor de muziek op je uitvaart hebt, kun je beter een merel laten zingen dan dat je aan je nabestaanden de keuze van de kraai (de uitvaartondernemer) laat opdringen. Er bestaan tenslotte genoeg mooie cd's met vogelgezang. De merel is voor mij dus een kandidaat voor kampioen vogel-zanger.

Maar zeker ook een goede kandidaat is de zanglijster. Die wordt ook niet voor niets de zanglijster genoemd. Zijn zang vind ik iets geraffineerder en gevarieerder dan van de merel. Maar ja, hij komt zelden of nooit in je eigen tuin zitten zingen, zoals de merel. En je kunt hem dus ook niet 'jouw' zanglijster noemen. Hij zingt overigens wel erg luid, dus ook al zit hij wel honderd meter verderop , het lijkt alsof hij in je eigen tuin zit

Of is de kampioen onder de zangers toch de nachtegaal? Die zul je nooit vlakbij zien of horen, maar wanneer je hem hoort gaat er toch wel iets bijzonders door je heen. Bij mij wel in ieder geval.
Normaliter maak je 's avonds de grootste kans om een nachtegaal te horen zingen. Maar toen wij een paar weken geleden (u weet wel, toen het mooi weer was) in Berkheide (bij Katwijk) liepen, hoorden we een nachtegaal midden op de dag. Voor we hem gezien hadden hoorden we aan zijn gezang al met zekerheid dat hij er was. Het was op die zomerse dag wel even zoeken met de kijker, maar uiteindelijk konden we hem ook spotten.

Het beestje kent een eindeloze variatie aan trillers, crescendi en wat al niet meer. Het houdt niet op en hij vervalt nauwelijks in herhalingen. Een half uur hebben we naar deze fraaie zanger zitten luisteren en kijken. Ja, wat de schoonheid van zijn gezang betreft is bij nader inzien de nachtegaal toch wel de kampioen zangvogel.

Maar om nog even terug te komen op die uitvaart. Ik vraag me af of ik te zijner tijd toch niet liever mijn gasten op het gezang van de merel zou trakteren. Ik heb hem zelf zo vaak en zo graag thuis beluisterd en gezien. En dat is toch ook wat waard. Statistisch gezien heb ik gelukkig nog geruime tijd om daarover na te denken!

Geen opmerkingen: