Ik kan me soms behoorlijk kwaad maken over de stukjes, die ik regelmatig in de pers zie, waarin ons onze rechten wat betreft garantie worden uitgelegd. Er wordt ons in die stukjes op belerende toon gezegd dat we recht hebben op gratis reparatie, wanneer een apparaat het niet meer doet binnen een periode waarin een apparaat van dat soort het normaliter nog wel zou moeten doen. We moeten dan naar de winkel gaan waar we het apparaat gekocht hebben, en daar een gratis reparatie eisen. Alles wat er vervolgens tegen ons gezegd wordt (misschien kent u die verhalen wel) moeten we negeren, en we moeten die gratis reparatie blijven eisen, net zolang tot we hem krijgen. dat zijn nu eenmaal onze rechten.
Laat ik er in de eerste plaats op wijzen dat ik het - strikt juridisch gezien - met al die artikelen eens moet zijn. Wanneer een apparaat het niet meer doet, terwijl je redelijkerwijs mag verwachten dat het nog wel werkt, kun je je wederpartij (dat is de winkel waar je het apparaat gekocht hebt) erop aanspreken en een gratis reparatie eisen. Maar haal je recht maar eens! Dat lukt je gewoon niet. De computerconsument heeft zeer onlangs weer eens zo'n stukje gepubliceerd. Omdat u die site waarschijnlijk toch nooit bezoekt, geef ik hier de essentie weer van een reactie die ik naar die site gestuurd heb:
"Beste Computerconsument, U heeft helemaal gelijk. Wanneer mijn camera van Sony het na drie jaar niet meer doet (zoals toevallig nu bij mij het geval is), dan kan ik naar mijn leverancier gaan en een gratis reparatie eisen. En denkt u dat die gratis reparatie ook krijg? Natuurlijk niet. Dat weet u ook wel. U krijgt hem ook niet. Die leverancier begint te bazelen over nieuwe, veel mooiere, modellen en over de steeds kortere levensduur van onze ingewikkelde elektronica. De leverancier is, als het een beetje mee zit, hooguit schoorvoetend bereid om mijn camera op te sturen. Dan mag ik in ieder geval de 'onderzoekkosten' betalen, ook al laat ik hem niet repareren.
Ik heb mijn camera daarom maar direct naar de service-afdeling van Sony gebracht en een vrij hoge limiet voor de reparatie opgegeven. Dan duurt het een week of twee korter en hoef ik misschien geen 'onderzoekkosten' te betalen. En neemt u maar van mij aan dat ik mijn camera niet meekrijg voordat ik de hele rekening betaald heb. Ook al blijkt het defect zeer uitzonderlijk en niet toelaatbaar te zijn voor een dergelijke (dure!) camera. Sony terkt zich mijn lot echt niet aan.
Ik mag trouwens blij zijn dat er - naar alle waarschijnlijkheid - nog een serieuze reparateur op die service afdeling van Sony zit en dat er niet de een of andere figuur met een minkukel bij mijn winkelier aan mijn kostbare apparaat gaat sleutelen. Zo is het nu eenmaal en zo blijft het ook, 'whatever de computerconsument may say'.
De enige oplossing om zielige mensen zoals ik (waarvan de camera het dus na drie jaar begeven heeft) hun recht te laten halen, is het in de wet opnemen van de termijn waarbinnen voor bepaalde categorieën artikelen de reparaties gratis moeten zijn. Laten we zeggen 10 jaar voor consumenten-elektronica, waaronder mijn camera. Maar zolang dat niet gebeurt kunt u allerlei leuke artikelen schrijven en interessante onderzoeken doen over mijn rechten, maar heb ik daar niets aan. Ik kan dat recht toch niet halen voor lagere kosten dan de reparatie, zelfs niet bij een 'gratis' adviseur op een 0900 nummer."
Tot zover mijn reactie. Hij is nog geplaatst ook. Ik denk eigenlijk dat je als consument in de praktijk beter af bent door het kopen van 'extra garantie'. Juridisch volslagen waanzin, want je hebt die garantie volgens de wet al gratis, maar dan wordt je apparaat tenminste zonder problemen gemaakt. Daar kan die handelaar dan niet omheen. Het hangt een beetje van de prijs van die 'extra garantie' af, of ik u echt aanraad om hen te kopen. En het hangt ook van de aard van het apparaat af.
Bij Dell is zo'n 'extra garantie bijvoorbeeld belachelijk duur. Vandaar dat ze hem bij Dell altijd zo dringend aanraden. Maar misschien zijn er wel andere winkels waar de prijs meevalt. Ik heb bij mijn eerste computer twee jaar extra garantie gekocht, en is was (bij hoge uitzondering) blij dat hij het twee manden voor de afloop van die extra garantie niet meer deed. En het was nog een ingrijpende reparatie ook! Die ene keer heb ik er dujs behoorlijk profijt van gehad. Maar sindsdien heb ik het toch nooit meer gedaan.
Tenslotte voor de goede orde nog even het volgende: De handelaar waar ik mijn camera drie jaar geleden gekocht heb is 'out of business'. Waar moet ik dan naar toe, beste computerconsument?
2 opmerkingen:
een wasmachine gekocht bij megastore die ging
failliet De Harense Smid
heeft hem netjes gemaakt
zonder meer kosten zo kan het dus ook.
VG Jack Heijmans
Zo wordt het met de opkomst van eCommerce nog erger. Ik heb zelf meegemaakt dat na aanschaf van een mp3-speler in een online winkel, het apparatuur kapot ging, dan heb je helemaal geen poot om op te staan!
Zo ben ik zelf nu huiverig om online aankopen te doen bij relatief onbekende winkels zoals deze elektronica webwinkel.
Een reactie posten