16 mei 2010

André Rieu

Ik heb tot voor kort altijd een beetje een vooroordeel gehad tegen André Rieu. Daar is tijdens ons recente bezoek aan Maastricht, waar we toevallig een tv-uitzending over hem zagen, nogal plotseling drastisch verandering in gekomen.

Kort samengevat meende ik dat hij uit geldelijk gewin maar een commercieel loopje met de klassieken nam. Ik kende zijn werk eigenlijk alleen uit de beginperiode van zijn populariteit, toen hij met een orkestje van tussen de 10 en 15 personen (naar mijn idee voornamelijk dames, meer op uiterlijk dan op muzikale kwaliteiten geselecteerd) optrad, en ik heb zijn werk daarna genegeerd en uit het oog verloren.

Maar de André Rieu uit 2010 maakt op mij een totaal andere indruk dan de André Rieu uit zijn begintijd. In de eerste plaats ben ik helemaal teruggekomen van zijn vermeende hang naar geldelijk gewin. Natuurlijk, hij wil hij geld verdienen en hij geeft het ook royaal uit, maar niet alleen voor zichzelf.

Hij zorgt goed voor zijn orkestleden en geeft daarnaast jonge musici die hij tijdens zijn vele tournees onder ogen krijgt een mooie kans, vaak bij zijn eigen orkest. Daar heeft hij - die indruk maakt het in ieder geval op mij - inmiddels een belangrijke doelstelling van gemaakt. En wat dat geldelijke gewin betreft: Momenteel heeft hij meer schulden dan inkomsten.

Weliswaar bewerkt hij de muziek die hij met zijn orkest speelt, maar hij laat de essentie intact  en doet de muziek dus geen "geweld" aan. Hij wint daarmee een groot publiek voor - in essentie - "klassieke muziek". Ik vind dit een grote verdienste. De "grote" klassieke orkesten kunnen dit bewerken uiteraard niet doen, maar die houden dan ook een "stoffig" imago en krijgen het Vrijthof in Maastricht geen 5-10 avonden stampvol en laaiend enthousiast, zonder dat er een cent subsidie aan te pas komt.

Het Johann Strauss Orkest anno 2010 bestaat uit perfecte musici. Geen 10-15 meer, maar 50-60 prima musici. Laat dat in de eerste plaats gezegd zijn. Alles wat het orkest speelt is muzikaal prima in orde. Ook als hij tegen het einde van de voorstelling muziek speelt die niets meer met "klassieke" muziek te maken heeft, klopt het muzikaal allemaal. Je kunt horen en zien dat er hard aan gewerkt is.

En daarbij geeft hij tegenwoordig een zeer grootse show, die ook uiterst professioneel in elkaar zit. Maar ja, hij heeft inmiddels dan ook een bedrijf van zo'n 150 werknemers. Zonder dat je er erg in hebt bouwt hij zorgvuldig een evenwichtige voorstelling op. En - net als bij zijn provinciegenoot Toon Hermans - blijft daar weinig van over wanneer je alleen maar "hoogtepunten" bekijkt. De voorstellingen zijn een zorgvuldig opgebouwd geheel. Erg knap.

Het zal u duidelijk geworden zijn dat André Rieu er sinds kort een nieuwe fan bij heeft. Voor mij was dit nogal onverwacht. Wanneer u ook vooroordelen tegen deze Limburger hebt moet u toch eens een van zijn shows op dvd, op tv, of live gaan bekijken, van begin tot eind, want dat moet echt. Ik ben er haast zeker van dat u daarna ook onder de indruk zult zijn.

05 mei 2010

Dan Brown doet het weer!

Dan Brown heeft in zijn meest recente boek "The Lost Symbol" zijn beproefde en succesvol gebleken concept weer op kundige wijze toegepast: Hij zet een aantal losse verhaallijnen op, die later nauw verwant blijken te zijn. Vervolgens werkt hij ze stukje bij beetje uit. Daarbij eindigt vrijwel ieder van zijn ruim 100 hoofdstukken met een "cliffhanger" of een onverwachte wending.

Zo zit dat laatste boek dus ook weer in elkaar. Het moet mij wel van het hart dat enkele van de vehaallijnen deze keer wel erg extreem zijn, maar de spanning zit er wel weer goed in en ook dit boek is weer een echte "pageturner".

Het lijkt wel een routineklus, zo'n boek van Dan Brown. Toch moet je hem niet onderschatten. Zijn research is uitgebreid en goed. Hij schrijft dan misschien niet met het hoge saaiheidsgehalte, dat "echte" literatuur doorgaans kenmerkt, maar hij schrijft wel degelijk kundig, want hij weet zijn lezers te boeien.

Kortom, wanneer u nog geen boek(en) heeft uitgezocht voor de komende vakantie, kan ik u "The Lost Symbol" warm aanbevelen, tenzij u niet van spannende "pageturners" houdt, natuurlijk.

Nog een truc van Brein

Brein houdt niet op met proefballonnetjes. Ze moeten en zullen geld binnenhalen. Op welke manier dan ook. Hoe ze dat gaan verdelen weten ze nog niet (aldus een woordvoerder van Brein op Radio 1). Maar dat geld moet er komen.

Het nieuwste plan van de bijna vergane fossielen van Brein is een heffing op ieder internetabonnement van € 5 per abonnement per maand! Dus opa die eens in de week met zijn kleinkinderen mailt mag € 5 per maand betalen ter compensatie van de "eerlijke zakenlui" die illegaal films downloaden en die vervolgens verkopen. Of - minder extreem - degenen die regelmatig muziek downloaden waarop nog auteursrecht rust.

Het is toch echt te gek voor woorden om iedereen te laten betalen voor de "schade" die aangericht wordt door een klein deel van de internetgebruikers. Daar komt dan nog bij dat het beslist geen uitgemaakte zaak is of het downloaden via torrents wel illegaal is.

Daar komt nog bij dat de meeste internetgebruikers voor hun eigen kunstuitingen ook geen auteursrechten vragen. Kijk maar eens op YouTube en muzieksites hoeveel muziek en korte filmpjes van internetgebruikers daar vrij te bekijken en te downloaden zijn zonder dat de maker van het kunstwerk daar iets voor vraagt.

Overdrijf ik nu en vergeet ik dat een artiest iets anders is dan een amateur? Misschien wel, maar het opleggen van een "boete" van € 5 per maand aan de hele internetgemeenschap omdat een klein deel daarvan auteursrechten negeert komt op mij over als het afschaffen van de controle op verkeersovertredingen, en als compensatie de wegenbelasting met € 10 per maand verhogen.

Nee, Brein, denk nou toch eens goed na voor jullie dit soort onzin uitblaten. Of willen jullie bij Brein niet meer serieus genomen worden? Eerst wilden jullie op ieder leeg opslagmedium een heffing zetten omdat je daar eventueel ook illegaal iets op zou kunnen slaan, en nu willen jullie een downloadbelasting via de provider heffen. Eerst nadenken, dan hardop spreken!

03 mei 2010

Brein bewijst weer eens geen brains te hebben

De stichting Brein, die de auteursrechten van kunstenaars zegt te beheren geeft weer eens blijk van een gering realiteitsvermogen.

Brein wil één (en slechts één) internetprovider, Ziggo, dwingen The Pirate Bay te blokkeren. Naar Chinees model: het internet censureren door sites te blokkeren.

Het is in de eerste plaats nog helemaal geen uitgemaakte zaak dat The Pirate Bay illegaal bezig is. Het hosten van torrents is tot nogtoe (vrijwel) alleen volgens Brein illegaal.

In de tweede plaats is het benaderen van één provider om de Nederlandse Chinees te spelen op z'n zachtst gezegd een wonderlijke actie.

In de derde plaats zijn er honderden torrent-sites. Nu kun je daar er één uitpikken, maar waarom die? Mogen de andere gewoon doorgaan?

In de vierde plaats heeft Brein er blijkbaar geen moeite mee dat er torrent-softwaee geschreven wordt en "all over the internet" gratis verkrijgbaar is.

In de vijfde plaats heeft Brein geen idee hoe ze die legaal betaalde auteursrechten moeten verdelen. Dat heb ik ze zelf horen toegeven!

Etc, etc, etc.

Het enige dat ik wel begrijp is dat Brein de zaak spoedeisend vind, na een jaar of tien bloeiende torrent-sites: De dames en heren van Brein zijn stokoud (in ieder geval van geest) en hopen de uitslag van hun zaak nog mee te maken.

--
(Verzonden van mijn Blackberry)

02 mei 2010

Ubuntu 10.04

Op 29 april verscheen Ubuntu 10.04 ("lucid lynx") en om een uur of twee 's middags had ik hem binnengehaald en was ik hem aan het uitproberen. Hij was toen officieel nog niet verschenen, maar stond als "current" bij https://cdimages.ubuntu.com. Hij was daar om 14:12 uur neergezet, dus ik mocht aannemen dat het de defin9itieve release-versie was. En om die tijd had je hem binnen een kwartiertje binnen.

Toen hij laat in de avond officieel verscheen kon ik aan de checksum zien dat ik inderdaad de officiële release-versie opgehaald had.

Ik gebruikte sinds een jaar versie 09.04, en er is in dat jaar heel wat veranderd! In de eerste plaats is er een nieuw logo en een nieuwe desktop, in een andere kleur. Dat paars is erg verfrissend na al die jaren bruin.

Er zijn wel wat veranderingen in de basis-software. "Pidgin" heeft plaats moeten maken voor "Empathy". De tijd zal leren of ik daar blij mee ben. Er is verder een nieuwe applicatie voor sociale netwerken (Twitter, Facebook etc.). Die ziet er wat mij betreft goed uit. Verder zijn programma's als Firefox en Thunderbird nu opgewaardeerd tot de nieuwste versie (generatie) en hebben diverse applicaties, en de Gnome desktop een mooie facelift ondergaan.

Wonderlijk is wel dat van een prima applicatie als "Bluefish" (voor het maken van bijvoorbeeld html-pagina's) de stokoude 1.07 versie in de repo staat, terwijl versie 2.0 toch al geruime tijd vrijgegeven is, met een zo lange "changelist", dat die niet meer te publiceren was.

Maar de repo (waaruit je programma's installeert onder Linux) is over het algemeen goed bijgewerkt en bevat nu diverse goede programma's die tot dusverre ontbraken. Alleen "Planet Penguin Racer" is vervangen door de latere versie "Extreme Tux Racer". Als je gewend bent aan het "oude" parcours is dat even wennen. Maar dat zijn natuurlijk details.

Ik krijg de indruk dat alles wat sneller werkt. Het systeem zou ook sneler moeten opstarten, maar bij mij duurt het vrij lang tot er na "Grub" (waarmee je kiest wat je wilt opstarten) zichtbaar iets gebeurt. Wanneer je daarentegen eenmaal voorbij het inlogscherm bent (U gebruikt toch hopelijk ook een password om in te loggen?) staat de desktop er erg snel.

Samengevat ziet het er gewoon goed en professioneel uit en ben ik nog steeds blij dat er zo'n goed alternatief voor Windows is, wat de verstokte liefhebbers van vastlopers en blauwe schermen ook mogen beweren!
Linux is allang boven het hobbyisten-niveau uitgestegen en loopt niet vast, heeft geen defragmentatie nodig, kent geen virussen en ga zo maar door. Probeer gewoon de "live cd" eens uit. Dan ziet u wat ik bedoel.