02 mei 2010

Ubuntu 10.04

Op 29 april verscheen Ubuntu 10.04 ("lucid lynx") en om een uur of twee 's middags had ik hem binnengehaald en was ik hem aan het uitproberen. Hij was toen officieel nog niet verschenen, maar stond als "current" bij https://cdimages.ubuntu.com. Hij was daar om 14:12 uur neergezet, dus ik mocht aannemen dat het de defin9itieve release-versie was. En om die tijd had je hem binnen een kwartiertje binnen.

Toen hij laat in de avond officieel verscheen kon ik aan de checksum zien dat ik inderdaad de officiële release-versie opgehaald had.

Ik gebruikte sinds een jaar versie 09.04, en er is in dat jaar heel wat veranderd! In de eerste plaats is er een nieuw logo en een nieuwe desktop, in een andere kleur. Dat paars is erg verfrissend na al die jaren bruin.

Er zijn wel wat veranderingen in de basis-software. "Pidgin" heeft plaats moeten maken voor "Empathy". De tijd zal leren of ik daar blij mee ben. Er is verder een nieuwe applicatie voor sociale netwerken (Twitter, Facebook etc.). Die ziet er wat mij betreft goed uit. Verder zijn programma's als Firefox en Thunderbird nu opgewaardeerd tot de nieuwste versie (generatie) en hebben diverse applicaties, en de Gnome desktop een mooie facelift ondergaan.

Wonderlijk is wel dat van een prima applicatie als "Bluefish" (voor het maken van bijvoorbeeld html-pagina's) de stokoude 1.07 versie in de repo staat, terwijl versie 2.0 toch al geruime tijd vrijgegeven is, met een zo lange "changelist", dat die niet meer te publiceren was.

Maar de repo (waaruit je programma's installeert onder Linux) is over het algemeen goed bijgewerkt en bevat nu diverse goede programma's die tot dusverre ontbraken. Alleen "Planet Penguin Racer" is vervangen door de latere versie "Extreme Tux Racer". Als je gewend bent aan het "oude" parcours is dat even wennen. Maar dat zijn natuurlijk details.

Ik krijg de indruk dat alles wat sneller werkt. Het systeem zou ook sneler moeten opstarten, maar bij mij duurt het vrij lang tot er na "Grub" (waarmee je kiest wat je wilt opstarten) zichtbaar iets gebeurt. Wanneer je daarentegen eenmaal voorbij het inlogscherm bent (U gebruikt toch hopelijk ook een password om in te loggen?) staat de desktop er erg snel.

Samengevat ziet het er gewoon goed en professioneel uit en ben ik nog steeds blij dat er zo'n goed alternatief voor Windows is, wat de verstokte liefhebbers van vastlopers en blauwe schermen ook mogen beweren!
Linux is allang boven het hobbyisten-niveau uitgestegen en loopt niet vast, heeft geen defragmentatie nodig, kent geen virussen en ga zo maar door. Probeer gewoon de "live cd" eens uit. Dan ziet u wat ik bedoel.

Geen opmerkingen: