16 mei 2010

André Rieu

Ik heb tot voor kort altijd een beetje een vooroordeel gehad tegen André Rieu. Daar is tijdens ons recente bezoek aan Maastricht, waar we toevallig een tv-uitzending over hem zagen, nogal plotseling drastisch verandering in gekomen.

Kort samengevat meende ik dat hij uit geldelijk gewin maar een commercieel loopje met de klassieken nam. Ik kende zijn werk eigenlijk alleen uit de beginperiode van zijn populariteit, toen hij met een orkestje van tussen de 10 en 15 personen (naar mijn idee voornamelijk dames, meer op uiterlijk dan op muzikale kwaliteiten geselecteerd) optrad, en ik heb zijn werk daarna genegeerd en uit het oog verloren.

Maar de André Rieu uit 2010 maakt op mij een totaal andere indruk dan de André Rieu uit zijn begintijd. In de eerste plaats ben ik helemaal teruggekomen van zijn vermeende hang naar geldelijk gewin. Natuurlijk, hij wil hij geld verdienen en hij geeft het ook royaal uit, maar niet alleen voor zichzelf.

Hij zorgt goed voor zijn orkestleden en geeft daarnaast jonge musici die hij tijdens zijn vele tournees onder ogen krijgt een mooie kans, vaak bij zijn eigen orkest. Daar heeft hij - die indruk maakt het in ieder geval op mij - inmiddels een belangrijke doelstelling van gemaakt. En wat dat geldelijke gewin betreft: Momenteel heeft hij meer schulden dan inkomsten.

Weliswaar bewerkt hij de muziek die hij met zijn orkest speelt, maar hij laat de essentie intact  en doet de muziek dus geen "geweld" aan. Hij wint daarmee een groot publiek voor - in essentie - "klassieke muziek". Ik vind dit een grote verdienste. De "grote" klassieke orkesten kunnen dit bewerken uiteraard niet doen, maar die houden dan ook een "stoffig" imago en krijgen het Vrijthof in Maastricht geen 5-10 avonden stampvol en laaiend enthousiast, zonder dat er een cent subsidie aan te pas komt.

Het Johann Strauss Orkest anno 2010 bestaat uit perfecte musici. Geen 10-15 meer, maar 50-60 prima musici. Laat dat in de eerste plaats gezegd zijn. Alles wat het orkest speelt is muzikaal prima in orde. Ook als hij tegen het einde van de voorstelling muziek speelt die niets meer met "klassieke" muziek te maken heeft, klopt het muzikaal allemaal. Je kunt horen en zien dat er hard aan gewerkt is.

En daarbij geeft hij tegenwoordig een zeer grootse show, die ook uiterst professioneel in elkaar zit. Maar ja, hij heeft inmiddels dan ook een bedrijf van zo'n 150 werknemers. Zonder dat je er erg in hebt bouwt hij zorgvuldig een evenwichtige voorstelling op. En - net als bij zijn provinciegenoot Toon Hermans - blijft daar weinig van over wanneer je alleen maar "hoogtepunten" bekijkt. De voorstellingen zijn een zorgvuldig opgebouwd geheel. Erg knap.

Het zal u duidelijk geworden zijn dat André Rieu er sinds kort een nieuwe fan bij heeft. Voor mij was dit nogal onverwacht. Wanneer u ook vooroordelen tegen deze Limburger hebt moet u toch eens een van zijn shows op dvd, op tv, of live gaan bekijken, van begin tot eind, want dat moet echt. Ik ben er haast zeker van dat u daarna ook onder de indruk zult zijn.

Geen opmerkingen: