05 juli 2010

Ziggo klanten"service"

Gisteren gaven alle digitale tv-kanalen van Ziggo bij mij een foutmelding. Ik belde dus het (betaalde) nummer van de klantenservice van Ziggo en meldde het probleem. "Welke decoder gebruikt u"? "Een Ci+-module," antwoordde ik. En welke tv hebt u?" "Een Philips ...", zei ik, maar voordat ik het typenummer had kunnen zeggen, zei de man aan de andere kant van de lijn al: "Wij ondersteunen geen Ci+ in combinatie met Philips tv's".

Dat mag hij zeggen, want dat is waar, en dat weet ik ook. Toch werd ik razend, want, om de woorden te herhalen waarin ik het tegen hem zei: "Dat weet ik, maar dat mag u pas zeggen wanneer u zeker weet dat er aan uw kant niets mis is". "Aan onze kant is alles goed, maar u gebruikt door ons niet goedgekeurde apparatuur, en daarom kan ik u geen ondersteuning geven." 

"Hoe weet u zo snel dat alles aan uw kant in orde is?" probeerde ik nog, maar het bleef bij: "Wij geven geen ondersteuning voor uw tv" (gevolgd door een lange toelichting die ik al kende). Na het uitwisselen van nog enkele beleefdheden en een kort "Nee" op de vraag of hij mij verder nog van dienst kon zijn, beƫindigde ik het gesprek.

Toen pas bedacht ik dat storingen in de diensten van dit soort bedrijven vaak op de website staan en ik haastte mij naar www.ziggo.nl. Daar kun je je postcode invullen en dan zie je of er bij jou in de buurt storingen zijn. En ja hoor: "Er is een storing in al onze diensten in uw regio. Er wordt door ons aan een oplossing gewerkt". Ik had dus blijkbaar nog geluk, want mijn Ziggo-internet deed het nog en de analoge tv deed het ook nog.

Maar waar kun je nu klagen over deze volkomen irrelevante, vlerkerige, betaalde, misleiding? Zo'n callcenter moet toch allereerst (kunnen) weten of kijken of er storingen zijn? Als de geachte door Ziggo betaalde nitwit gezegd had wat er op de website van zij werkgever stond had ik al genoeg geweten.

Of staat dit "servicecenter" soms in het verre buitenland, waar het internet het niet doet? U weet toch ook wel dat veel callcenters - in het bijzonder van IT-gerelateerde bedrijven - in India en Zuid-Afrika staan? Ik moet er ook nog bij zeggen dat de meneer die ik sprak een zeer duidelijk Noord-Afrikaans accent had.

Hoe dan ook, de wijze les uit dit relatief dure telefoongesprek is, dat je eerst op de website moet kijken of er een storing is. Dat doen ze voor hun betaalde "service" op een 0900-nummer niet, terwijl dit toch de allereerste handeling zou moeten zijn!

1 opmerking:

Unknown zei

Weer een mooi verhaal van Ziggo! Ooit had ik op mijn website heel veel achterliggende nummers van Ziggo staan. Ik hoop dat ik er hier weer een aantal van terug kan vinden.

Groeten,

Alex
http://www.vraagalex.nl