06 juli 2008

Vakantie in Duitsland

We kunnen van Duitsland denken wat we willen, maar een goed vakantieland is het zeker. Als voorbeeld noem ik in het bijzonder de horeca.

Ik kom net terug uit een mooi en rustig "Kurort" in Duitsland, en ik heb nooit duurder gegeten dan voor € 20 per persoon. Maar dat laatste was eigenlijk een "uitspatting". Een groede een-gangs maaltijd met een drankje kostte mij nergens meer dan € 10 per persoon. En dan heb ik het toch echt over restaurants met een keurige bediening en katoenen servetten.

En geen gezeur, zoals hier in Nederland bij twee pannenkoeken voor € 16,50, waar ze het lef hadden om bij het afrekenen te vragen (toen ik betaalde met € 20) "Hoeveel wilt u terug hebben?". "De rest natuurlijk", was mijn vanzelfsprekende antwoord.

Maar niet alleen de horeca is aantrekkelijker dan in Nederland. De cent bestaat er nog, zoals het hoort. Dus in de winkel krijg je netjes een cent terug wanneer je € 9,99 moet betalen. Dat gegraai na de invoering van de euro kennen ze daar dus niet.

Je wordt in hotels (en winkels) ook nog beleefd te woord gestaan, en niet zoals mij hier in een hotel overkomen is, "Dat is op de tweede verdieping." We hebben het dan, voor de duidelijkheid, over een driesterrenhotel. Ik vraag me dan wel eens af waar die drie sterren op gebaseerd zijn.

Verder had ik tijdens mijn vakantie bij de oosterburen gratis internet op de kamer. Dat wordt in Duitsland ook steeds vanzelfsprekender. Hier vind je in het gunstigste geval een "KPN Hotspot", waar je vele euro's mag neertellen om even naar je e-mail te kijken.

Nee, onze horeca kan nog heel wat leren van de collega's bij de oosterburen. Vroeger sprak men hier over de horecaf. Toen kon je nog spreken over "horecaffers" (uitgesproken met een k). Nu probeert onze horeca te overleven door te gaan voor het korte, makkelijke geld. We zullen zien hoe lang ze dat volhouden! Mij zien ze er niet vaak.

Geen opmerkingen: