12 mei 2008

Winds of War

In dit seizoen zijn er altijd allerlei oorlogsfilms te koop en op tv te zien. Ik heb me dit jaar laten verleiden tot de aankoop van de tv-serie uit de jaren '80 van de vorige eeuw "Winds of War". Ik moet hem destijds ook op tv gezien hebben, maar ik weet er nog maar weinig van. De serie, gemaakt naar het boek van Herman Wouk, is het aanzien meer dan waard.

Deze serie verschilt van zoveel andere series en films die in de oorlog spelen door de goede begrijpelijkheid van het ontstaan en de ontwikkeling van de tweede wereldoorlog. Dat is in hoofdzaak te danken aan het door de auteur opvoeren van een fictieve familie, die allerlei contacten binnen de politiek en binnen het leger heeft. En omdat het een Amerikaanse serie is, heeft deze familie aanvankelijk ook nog diplomatieke contacten met Duitsland, waardoor de Duitse standpunten die tot de oorlog hebben geleid ook goed naar voren komen.

De rolbezetting is sterk en de handeling is geloofwaardig, en voor grote delen op de werkelijkheid gebaseerd. En alles wordt op een voor leken begrijpelijke manier gepresenteerd. Dat er ook nog wat romantiek in zit moeten we de makers maar vergeven. Het is bovendien en welkome afwisseling binnen het oorlogsgebeuren. En ca. 15 uur oorlog en politiek is nu ook niet bepaald aantrekkelijk!

Herman Wouk heeft zelf het scenario geschreven omdat hij over vorige verfilmingen van zijn werk zeer ontevreden was. Het boek wordt dus optimaal gevolgd.
Wanneer de serie u, net als mij, goed bevalt en u na die 15 uren kijken, die eindigen met de aanval op Pearl Harbour, zou willen weten hoe de oorlog zich verder ontwikkelde, heb ik goed en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat er een vervolg is. Herman Wouk heeft destijds zijn boek in twee delen gesplitst. Het eerste boek is "Winds of War" en wordt door deze serie behandeld, die nu overal te koop is.

Nu het slechtere nieuws: Van het tweede boek "War and Remembrance", dat de rest van de oorlogt behandelt, is ook een tv-iserie gemaakt, die niet zes, maar zelfs twaalf dvd's omvat. Maar mensen die het beter kunnen weten dan ik hebben mij verzekerd dat die tweede serie in Nederland niet te koop zal zijn. In ieder geval niet binnen afzienbare tijd. Er schijnen onoverkomelijke problemen met de rechten te zijn.

Die serie moet u dus in de VS bestellen. Maar aangezien die serie, volgens dezelfde bronnen, geen regiocodereng bevat en Engelse ondertitels heeft, is het nu met de lage koers van de dollar ook weer niet zo erg slecht nieuws. DVD Pacific schijnt de beste plaats te zijn om hem in Amerika te kopen. En daar heb ik de twee sets van ieder 6 dvd's dan ook besteld. Nu maar afwachten wanneer ze komen. Dan zit ik nog eens 12 avonden kennis te nemen ("genieten" vind ik in dit verband een ongepast woord) van de achtergronden van de tweede wereldoorlog, op begrijpelijke wijze gepresenteerd.

Ik heb begrepen dat een aantal rollen in die tweede set door andere acteurs gespeeld worden. Dat zal even wennen zijn. Maar regie en productie zijn in dezelfde handen als van "Winds of War". Dezelfde kwaliteit is dus min of meer verzekerd. Ik kan de (eerste) serie van harte aanbevelen, en u ervoor waarschuwen dat het bekijken ervan tot een lichte verslaving leidt! Misschien ziet u hier ook nog eens hoe het vervolg eruit ziet.

Geen opmerkingen: