21 mei 2008

Hind

Hind heeft de finale van het Eurovisie songfestival niet gehaald. Ik vond vorige keren de Nederlandse inzendingen dermate beneden de maat dat ik het niet behalen van de finale goed kon begrijpen. Maar deze keer behoorde Hind toch echt tot de beste 10 van de 19 presentaties en zou zij een plaats in de finale verdienen.

In plaats daarvan zijn een aantal inzendingen van een bedenkelijk laag niveau wel doorgegaan. Zo was daar uit Israel weer een twijfelachtig figuur, waarvan niet op het eerste gezicht vast te stellen was of hij 'slechts' homo was of, naar goede Israelische traditie voor het songfestival, transsexueel.

Verder waren er uit het voormalige Joegoslavie, dat tegenwoordig per provincie meedoet, ook enkele bedroevend slechte inzendingen, had Rusland een paar nondescripte figuren gestuurd die nodig eens op zangles moeten en ga zo maar door.

Hoe komt het nu dat Hind, een van de weinigen die een serieus liedje zong, niet aan de finale mag meedoen en een groot aantal narren zonder noemenswaardige inbreng wel?

Ik denk dat een van de belangrijkste oorzaken is dat er geen vakjury meer is, en iedereen met een minkukel mag meestemmen. Hoe verklaar je anders dat al die narren wel doorgaan en de meeste zangers en zangeressen niet?

Of is het Europese publiek racistisch en wordt er niet gestemd op een gekleurde zangeres uit ons land?

Hoe dan ook, ik ga niet naar de finale kijken. Niet alleen omdat Nederland daar niet in staat, maar vooral omdat het niveau van de meeste bijdragen ver onder het absolute nulpunt van goede muzikale smaak ligt.

Ik heb mijn hart weer gelucht! Hind heeft het goed gedaan. Ze hoeft zich beslist niet teleurgesteld te voelen. Ze heeft gewoon goed gezongen. Liever niet in de finale dan met een smakeloze, onmuzikale act!

Geen opmerkingen: