03 september 2007

Leipzig

Tijdens mijn vakantie ben ik ook een dag in Leipzig geweest. Dat is voor die stad veel te kort. Ik zal dus nog eens terug moeten, want Leipzig is een stad die wellicht de bakermat van de Europese muziek genoemd kan worden. Niet alleen heeft Bach er de meest productieve jaren van zijn leven doorgebracht, maar ook grote componisten als Schumann en Mendelssohn hebben er gewoond en gewerkt.

Bach is er ook begraven. Hoewel de locatie van zijn graf enkele malen gewijzigd is (hij was ten tijde van zijn dood helemaal niet populair!) is zijn graf nu te vinden in de Thomaskirche, waar hij ook cantor was.

Ik krijg altijd een bijzonder gevoel wanneer ik bij het graf van een groot persoon sta, en daar hoort Bach zeker bij. Iedereen die piano speelt weet dat het motto van vrijwel iedere pianoleraar is "Geen dag zonder Bach". Je kunt gewoon niet om de grote meester heen, en daar kun je hem bijna aanraken.

De musea van Schumann en Mendelssohn moeten wachten tot de volgende keer, evenals het Bach museum. Ook vandaag nog is Leipzig een belangrijk muzikaal centrum. Toen ik uit de catacomben van de parkeergarage omhoog steeg, bleek ik tussen het Gewandhaus en het operagebouw in te staan. Een bijzondere eerste indruk!

Het Gewandhaus heeft een mooie winkel, waar je tegen vriendelijke prijzen vele duizenden klassieke cd's en dvd's kunt kopen. Je wordt er uiterst kundig geholpen. Maar lopend door de stad kom je ook grote winkels met bladmuziek tegen. Zowel nieuw als tweedehands. Een paradijs dus.

Ook op heel ander gebied heeft de stad geschiedenis gemaakt: De plaatselijke dierentuin heeft de belangwekkendste collectie primaten ter wereld. Deze naaste verwanten moeten ook op mijn volgende bezoek wachten.

Maar de les uit dit stukje is, dat wanneer u ooit in de buurt van Leipzig komt, u beslist in die stad moet gaan kijken!

Geen opmerkingen: