24 september 2007

Software voor uw PDA

Ik heb mijn PDA nu meer dan een jaar en ik gebruik hem dagelijks. Om even de e-mail te bekijken, om over het web te surfen (als ik te lui ben om mijn computer op te starten) en om handige programmaatjes te gebruiken. Dit bericht gaat over die handige software.

Als bron voor PDA software gebruik ik nu vrijwel uitsluitend Pocket PC Freeware. Die site heeft overigens ook een mobiele versie. Handig is dat ieder programma er een 'score' van 1-10 heeft. Zo kun je gelijk zien of of een programma goed en/of handig is. Alles van 7 en hoger is goed. Bovendien kunt u zich 0op de RSS-feed van de site abonneren.
U moet maar even een zoekopdracht op de site geven om de hieronder genoemde programma's te vinden.

Er zijn natuurlijk keuke spelletjes en denkspelen zoals Go (PocketGNUGo), schaken (Hellchess) en veel vormen van Sudoku. Daarvoor heb ik gratis het sharewareprogramma 'Kokunotsu' op de site van Windows Mobile gedownload. Maar als dat niet meer gratis is zijn er genoeg alternatieven. Let gewoon op de score wanneer u er een wilt proberen. Heel handig is ook de 'dictionary editor', waarmee je het woordenboek voor de de automatische aanvullingen bij het typen kunt bewerken. Bij mij stonden er nogal wat typefouten in.

De pocketversie van 'Google maps' is een must. Die haalt u gewoon op vanaf de pocket site van Google. Een HTML-editor is ook uitermate handig als u een eigen website hebt. Daarvoor gebruikt u 'PocketHTML.Net'. En om de klok van uw PDA precies gelijk te zetten gebruikt u 'SP TimeSync'. (Merkwaardig genoeg werkt de 'grote' versie niet op mijn PC). En om RSS feeds te lezen is pRSSreader de top.

Een ideeën-manager (die terecht een 9 heeft) is 'ADBIdea3'. Als u nog niet weet wat en ideeën-manager is, probeert u dat programma gewoon. Er zit een voorbeeld bij. Prachtig programma!

En dan nu de e-mail. U hebt bij Windows Mobile 'Pocket Outlook' gekregen. Dat is aardig, maar verre van volmaakt. Het kan bijvoorbeeld geen HTML mail lezen. En dat is meer dan irritant. Daarom is Qmail de oplossing. Dat programma krijgt van mij een 10. Je kunt er niet alleen mail mee lezen, maar ook nieuwsgroepen en RSS feeds. (Hoewel dat laatste wat mij betreft beter gaat met het al genoemde pRSSreader).

Maar ... Het installeren en configureren van Qmail is een klus. Voor het installeren kan ik verwijzen naar de link op de download-pagina. Die is duidelijk genoeg. NB: Het is in versie 3 (de laatste versie) niet meer nodig om apart een SSL-pakket te installeren, zoals de handleiding nog zegt. Het komt neer op unzippen en de hele directory neerzetten in de map van uw programma-bestanden. En even een snelkoppeling maken.

Het configureren van accounts gaat wat betreft het ontvangen van mail ook redelijk gemakkelijk. Zie de installatie-handleiding. Maar het configureren voor verzenden heeft mij heel wat hoofdbrekens gekost. Ik kan nu alleen verzenden via de smtp-server van Gmail. Die heb ik dus als smtp-server in al mijn accounts ingevuld.
Daarvoor kijkt u in de help-functie van Gmail, maar het werkt alleen wanneer u bij de smtp-server als beveiliging STARTTLS invullen, en niet SSL. Als smtp-poort werkt alleen poort 587. Dit stelt u in voor verzenden in voor alle e-mail accounts. En natuurlijk moet u POP ondersteuning eerst instellen bij Gmail.

U hebt dan een fantastisch e-mail programma op uw PDA dat prima met HTML en ook met nieuwsgroepen overweg kan.

Geen opmerkingen: