(Met enige vertaging geplaatst)
Met de dag "wordt Groupon meer waard" schreeuwt de financiële pers. Heeft niemand dan in bijvoorbeeld Elsevier gelezen of op TrosRadar gezien hoe dit bedrijf werkt? Het lijkt voor mij meer op het eerlijke zaken doen van Bul Super en Hiep Hieper. Een voorbeeld, onleend aan TrosRadar: een zojuist geopend restaurantje wordt zeer agressief benaderd om een "leuke aanbieding" te maken samen met Groupon. Het restaurant wil er nog eens over nadenken, maar zo werkt Groupon niet.
De voorlopige aanbieding gaat onmiddellijk online. Vervolgens kopen ca. 4000 mensen een tegoedbon om voor een prikkie bij dat restaurant te gaan eten. Omdat het restaurant slechts 45 zitplaatsen heeft, zal het failliet gaan als het de door haar nog niet goedgekeurde aanbieding zou nakomen. En als het zegt dat het die massa aan bonnen eenvoudig niet kán honoreren? Klagende klanten en reputatieschade voor het kleine, beginnende restaurantje.
En hoe wordt een dergelijke zaak doorgaans financieel door Groupon afgehandeld? Groupon bedingt bij de leverancier ("partner") een korting van minimaal 50%. Laten we zeggen een etentje van EUR 100 voor EUR 50. De begerige klant koopt vervolgens voor die EUR 50 een tegoedbon bij Groupon, en de "partner" krijgt daarvan de helft, dus een schraperige EUR 25. Daar moet hij zijn prestatie voor leveren. Groupon heeft nauwelijks kosten en incassert ook EUR 25.
Het zal duidelijk zijn dat geen enkele leverancier voor 25% van de adviesprijs een deugdelijk product of een deugdelijke dienst kan leveren. En dat is ook al vele malen gebleken. Zie de bovengenoemde bronnen.
Maar goed, het gaat prima met Groupon, en de geschatte beurswaarde neemt toe. (Die toename is wel begrijpelik, want Groupon strijkt hetzelfde op als de leverancier, maar hoeft er niets voor te doen. Toch denk ik dat als er ooit een luchtbel boven de beurs heeft gehangen, deze nieuwe gigantische luchtbel "Groupon" heet. Hoe lang kan de werkwijze die ik hierboven heb beschreven tot eders tevredenheid goed gaan?
Als u denkt dat dat nog vele jaren is, raad ik u sterk aan om binnenkort aandelen in dit bedrijf te kopen.
NASCHRIFT:
(Omdat dit stukje met vertraging gepubliceerd is, kunt u inmiddels zien dat de luchtbel va Groupon al grotendeels is leeggelopen. Evenals de luchtbel van Facebook hard op weg is om datzelfde lot te ondergaan.
Mocht u desondanks weer dollartekens in uw ogen gekregen hebben bij de beursgang van Facebook en daar aandelen in gekocht hebben, dan zou ik nu mijn verlies maar nemen. Voordat de koers op USD 0,00 staat. Voor Groupon heb ik nooit een goed woord overgehad. Met die aandelen doet u maar wat u wilt. Binnenkort begint het stookseizoen overigens weer.)
Met de dag "wordt Groupon meer waard" schreeuwt de financiële pers. Heeft niemand dan in bijvoorbeeld Elsevier gelezen of op TrosRadar gezien hoe dit bedrijf werkt? Het lijkt voor mij meer op het eerlijke zaken doen van Bul Super en Hiep Hieper. Een voorbeeld, onleend aan TrosRadar: een zojuist geopend restaurantje wordt zeer agressief benaderd om een "leuke aanbieding" te maken samen met Groupon. Het restaurant wil er nog eens over nadenken, maar zo werkt Groupon niet.
De voorlopige aanbieding gaat onmiddellijk online. Vervolgens kopen ca. 4000 mensen een tegoedbon om voor een prikkie bij dat restaurant te gaan eten. Omdat het restaurant slechts 45 zitplaatsen heeft, zal het failliet gaan als het de door haar nog niet goedgekeurde aanbieding zou nakomen. En als het zegt dat het die massa aan bonnen eenvoudig niet kán honoreren? Klagende klanten en reputatieschade voor het kleine, beginnende restaurantje.
En hoe wordt een dergelijke zaak doorgaans financieel door Groupon afgehandeld? Groupon bedingt bij de leverancier ("partner") een korting van minimaal 50%. Laten we zeggen een etentje van EUR 100 voor EUR 50. De begerige klant koopt vervolgens voor die EUR 50 een tegoedbon bij Groupon, en de "partner" krijgt daarvan de helft, dus een schraperige EUR 25. Daar moet hij zijn prestatie voor leveren. Groupon heeft nauwelijks kosten en incassert ook EUR 25.
Het zal duidelijk zijn dat geen enkele leverancier voor 25% van de adviesprijs een deugdelijk product of een deugdelijke dienst kan leveren. En dat is ook al vele malen gebleken. Zie de bovengenoemde bronnen.
Maar goed, het gaat prima met Groupon, en de geschatte beurswaarde neemt toe. (Die toename is wel begrijpelik, want Groupon strijkt hetzelfde op als de leverancier, maar hoeft er niets voor te doen. Toch denk ik dat als er ooit een luchtbel boven de beurs heeft gehangen, deze nieuwe gigantische luchtbel "Groupon" heet. Hoe lang kan de werkwijze die ik hierboven heb beschreven tot eders tevredenheid goed gaan?
Als u denkt dat dat nog vele jaren is, raad ik u sterk aan om binnenkort aandelen in dit bedrijf te kopen.
NASCHRIFT:
(Omdat dit stukje met vertraging gepubliceerd is, kunt u inmiddels zien dat de luchtbel va Groupon al grotendeels is leeggelopen. Evenals de luchtbel van Facebook hard op weg is om datzelfde lot te ondergaan.
Mocht u desondanks weer dollartekens in uw ogen gekregen hebben bij de beursgang van Facebook en daar aandelen in gekocht hebben, dan zou ik nu mijn verlies maar nemen. Voordat de koers op USD 0,00 staat. Voor Groupon heb ik nooit een goed woord overgehad. Met die aandelen doet u maar wat u wilt. Binnenkort begint het stookseizoen overigens weer.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten