27 augustus 2012

De allerrijksten uit ons land

Gisteravond was het "premiersdebat". Er werd helaas veel onzin verkondigd en veel vragen werden niet beantwoord. Ik denk dat Wilders, die natuurlijk geen premier wordt, nog het minst gelogen heeft en de meeste rechtstreekse antwoorden gaf. Op dit punt viel onze demissionaire premier me erg tegen. Die draaide het meest om rechtstreekse antwoorden heen.

En dan de inhoud. Links Nederland wil de "allerrijksten" nu eens flink gaan aanpakken. Op de vraag wie dat dan zijn, bleken de linkse broeders het helemaal eens te zijn. Zij die een vermogen van minstens 150.000 EUR hebben zijn de allerrijksten uit dit land. Nu mag iedereen zijn eigen mening hebben over wie er arm of rijk is, maar zo'n opmerking klinkt toch wel raar uit de monden van parlementariƫrs die een jaarlijks inkomen hebben van ongeveer het bedrag dat de "superrijken" in hun hele leven bij elkaar gespaard hebben.

Nee heren Roemer en Samsom, jullie krijge mijn stem nooit. Jullie staan te ver naast de realiteit en de eerlijkheid. Ik zou er best begrip voor hebben wanneer bijvoorbeeld alle inkomsten per jaar, hoger dan een miljoen EUR weg zouden worden belast, want naar mijn bescheiden mening is geen enkele arbeidsprestatie die nog maar de helft van dat bedrag waard is, ook al beweert de CEO van Shell met zijn zeven miljoen (afgezien van bonussen) per jaar dat dat een redelijke beloning is en dat hij anders naar het buitenland zal vertrekken. Nou, wat mij betreft goede reis.

Maar goed, we waren bezig over de allerrijkste Nederlanders, met de hoogste vermogens dus, die eens extra gepakt moeten worden. Ik denk eigenlijk dat de heren niet weten waar ze het over hebben. Er zijn heel wat mensen (gelukkig) die in hun werkzame leven van 40 jaar zo'n bedrag bij elkaar sparen. Als er geen rente en andere kapitaalwinst zou betstaan, zou dat neerkomen op nog geen 4000 EUR per jaar sparen. Maar natuurlijk is dat door rente op rente hooguit de helft.

Maar zelfs als je de grens dan toch bij 150.000 EUR vermogen wilt leggen, bregen de door Samsom en Roemer bedachte superrijken-belastingen nog maar 600 miljooen voor de schatkist op. Dat is een verwaarloosbare fractie van onze Nederlandse begroting.

Geen opmerkingen: