16 augustus 2012

ABN AMRO wil teveel en verslikt zich

ABN AMRO is vandaag in opspraak geraakt omdat de e.dentifier 2 (waarmee je een code op de site moet benantwoorden bij het inloggen voor internetbankieren) niet veilig blijkt te zijn. Waarom die e.dentifier 2 ooit ingevoerd is, is mij nog steeds een raadsel. Zogenaamd was hij een eenvoudiger (althans voor Windows gebruikers), maar in werkelijkheid is hij dus onveiliger, en voor Linux-gebruikers heeft hij nooit enig voordeel gehad.

Maar daar wilde ik het nu niet over hebben. Ik kom het alleen toevallig ook tegen.

ABN AMRO had een perfecte app om mobiel te bankieren. Je kon ermee overboeken, je saldo bekijken en je adresboek bij de bank beheren. Precies wat een klant nodig heeft. Een perfecte app, die snel werkte. En omdat ik een telefoon met een bescheiden geheugen heb, let ik ook op de grootte: ergens tussen de 3 en 4 MB. Alleszins redelijk.

Eergisteren kwam er een update. In mijn argeloosheid heb ik die laten installeren. Nou, daar heb ik behoorlijk spijt van! Je kunt namelijk niet meer terug naar de vorige versie, als je een nieuwe versie geïnstalleerd hebt.

Ik merkte allereerst op, dat er flink aan mijn telefoongeheugen geknabbeld was. Geen 3-4 MB meer, maar 9-10 MB. Ook was hij een stuk langzamer. Nou dan moet je toch wel heel veel moois voor dat geheugen en die snelheid terugkrijgen. Je kunt hem ook niet naar je SD-kaart verplaatsen, dus dat geheugen ben je definitief kwijt tot je er genoeg van hebt en hem ontinstalleert. Gauw kijken wat de nieuwe versie te bieden heeft!

Je kunt nu ook je effectenportefeuille bekijken. Dat is mooi! Maar wat zie ik? Je kunt de dagwaarde van je effecten bekijken, en dat is het zo ongeveer. Je kunt niet zien wat je er destijds voor betaald hebt of - en daar gaat het mij eigenlijk om - je kunt niet doorklikken naar een grafiekje van het betreffende fonds, zoals je kunt doen op alle websites en in alle apps waarmee je een aandelenportefeuille kunt bijhouden (IEX, Google Finance, Yahoo Finance, Bloomberg, Beursgorilla, Euronext en vult u het lijstje zelf maar aan). Kunnen ze dat echt niet voor elkaar krijgen bij ABN AMRO?

Dat was dus een bittere teleurstelling. Je moet dus gewoon je portefeuille bij blijven houden op (bijvoorbeeld) Google Finance als je er een behoorlijk overzicht over wilt hebben. En wat heeft die nieuwe versie van de app voor die extra 6 MB en die slakkengang dan nog meer te bieden?
Je kunt bij een betaling een boodschap of een leuk fotootje meesturen. Nou, daar zit ik nu echt al jaren op te wachten! Als ik mijn rekeningen betaal kan ik een leuk fotootje van mezelf meesturen! Daar zal de belastingdienst of de tandarts wel heel erg blij mee zijn! Onzin, kortom.

En wat is er nog meer? Klanten van ABN AMRO MeesPierson zien nu de iets andere kleuren van de huisstijl van die afdeling van de bank. Nou, ik wed dat ze daar ook al jaren op zaten te wachten. Even grote onzin.
Is er nog meer? Ja hoor, nog wat van die onzinnige rimram die het vermelden niet waard is. En ik zit nu met een vol telefoongeheugen en kan niet terug naar een versie die doet wat hij doen moet, zonder overbodige rimram.

Ik heb op Facebook, als "fan" van de ABN AMRO een net geformuleerde opmerking gemaakt dat ik helemaal niet blij ben met die "verbeteringen" en mijn waardering in de Google Play Store verlaagd van 5 aar 2 sterren, maar dat zal wel niets uithalen. Waarom laten ze ons niet de keus tussen een eenvoudige en een "uitgebreide" app? Nu zit ik met een app die ik niet wil. En dat in het kader van de vooruitgang. 

Nee ABN AMRO, je kunt ook teveel willen, door ervan uit te gaan dat je klanten iedere verandering als een verbetering zien. Een waardeloze weergave van je aandelen, een fotootje naar de belastingsdienst, een andere kleurstelling voor geselecteerde klanten. Hopelijk roepen meer klanten u tot de orde en brengt u spoedig weer de goede en snelle app terug! Dan heb ik mijn doel bereikt met dit stukje.

Geen opmerkingen: