13 augustus 2012

De Thaise taal leren (4)

Sinds mijn vorige posting over dit onderwerp zijn er weer nieuwe bronnen beschikbaar gekomen die de stugge volhouder kan gebruiken om te proberen om de Thaise taal te leren. In de eerste plaats is er een website die materiaal om de Thaise taal te leren nog beter bijhoudt en signaleert dan ik: http://womenlearningthai.com. Laat u niet afschrikken door de naam, want mannen zijn er ook welkom.

Maar goed, nu mijn eigen recente ervaringen. Tot nogtoe heb ik nog het meest geleerd van de eerste twee boekjes van Manee (ook wel Maanee of Maanii of Manii genoemd!). Ik heb inmiddels ontdekt dat daar twaalf deeltjes van bestaan! Een Thaise kleuter kan lezen wanneer hij of zij ze allemaal heeft doorgenomen, dus ik zie niet in waarom een volwasse Nederlander daar niet in zou kunnen slagen.

De twaalf boekjes van Manee zijn allemaal, compleet, in PDF-formaat te downloaden van  http://dlib.in.th/manamanee . Het is wel even proberen hoe je ze moet downloaden (en daarbij helpt het niet echt dat de site uitsluitend in het Thais is), maar ze staan er echt alle 12. Ook is de site niet overdreven snel, maar je moet er iets voor over hebben. Het zijn boekjes voor Thaise kinderen die nog moeten leren lezen, dus ze zijn 100% in het Thais.

Gelukig is er onlangs een website geopend die zich onder meer als doel stelt om dit materiaal ook voor buitenlanders te ontsluiten, en nog gratis ook. De eerste vier boekjes staan er al. Zie  http://ressources.learn2speakthai.net/all-maanii-books/ .  Een nadeel vind ik dat er ook transcripties van het Thaise schrift bij staan, en dat de teksten erg langzaam gesproken worden, maar anderen vinden dat misschien een voordeel.

Ik kan echter niet genoeg waarschuwen voor het gebruik van transliteraties. Als je daar teveel naar kijkt leer je de taal NOOIT. Het geheim van de tonen in het Thais zit nu eenmaal helemaal, en uitsluitend, opgesloten in het Thaise schrift. Dat moet dus de basis voor iedere studie van de Thaise taal zijn. Als je het schrift kent kun je ieder woord in de juiste toon uitspreken. Dat kan alleen het schrift en geen enkele andere methode je leren!

Zelf heb ik de eerste twee boekjes van Manee al eens via een andere site doorgenomen, dus ik ben maar gelijk met boekje 3 begonnen. Ik probeer eerst of ik eruit kom met behulp van het Thaise boekje, en als dat niet lukt ga ik naar de site van learn2speakthai. Maar een feit is dat deze boekjes een fantastisch hulpmiddel zijn om de taal te leren. Ik heb echt al veel geprobeerd (en ook weliets geleerd!), maar lezen - voor zover ik dat nu kan - heb ik vrijwel helemaal van Manee geleerd.

Geen opmerkingen: