13 september 2011

Collectebussen openbreken

De gevulde collectebussen in Den Haag van KWF Kankerbestrijding zijn opengebroken (nadat ingebroken was in een ruimte waar ze één nacht stonden) en de geschatte inhoud van EUR 60.000 is gestolen.

Wanneer je zo'n bericht hoort of leest vraag je je af hoe diep je gezonken moet zijn om tot een dergelijke laffe daad te kunnen komen. Er werden al hoogbejaarden beroofd en dieren op walgelijke wijze mishandeld en nu worden de collectebussen van een fonds voor de bestrijding van een gevreesde ziekte leeggeroofd.

Kan iemand die "buit" met enig genoegen uitgeven? Kunt u zich dat voorstellen? Ik niet.

Het beroerde is verder dat, wanneer dit allerlaagste tuig van de richel ooit gepakt mocht worden, ze niet voor een paar jaar in de bak over de spinselen van hun zieke geest mogen gaan nadenken, maar dat er hooguit een taakstrafje of een voorwaardelijk strafje van een paar maanden voor ze in zit.



Goedwillende Hagenaars hebben nu besloten (en daar ook toestemming voor gekregen) om de collecte in Den Haag "over te doen". Hoe vreselijk goed dat ook bedoeld is, doe het niet. Dat geeft die laffe dieven nog het gevoel dat hun daad niet zo erg was, want het geld is immers toch weer "terecht gekomen".

Ik stel me daarbij voor wat er door me heen zou gaan wanneer de collectant voor de tweede keer bij mij aan de deur zou komen. Mijn eerste gift was voor de laffe dieven en dan zou ik het nog eens mogen proberen. Ik moet zeggen dat ik zo'n tweede gift niet door mijn strot zou kunnen krijgen, denkend aan wat er met de eerste gebeurd is. Maar gelukkig woon ik niet in Den Haag.

En - geheel terzijde - mogen goede doelen toch wel wat zorgvuldiger met de opbrengst van hun collectes omgaan en ze niet in een gewone afgesloten ruimte bewaren.
Maar misschien is het veel beter om een alternatief te bedenken voor straat- en huis-aan-huis collectes. Want die zijn toch eigenlijk iets uit ver vervlogen tijden!

Geen opmerkingen: