10 oktober 2011

Hotels online boeken

Ik boek al vele jaren online mijn hotels, en dat bevalt me prima. De sites die je daarvoor zoal kunt gebruiken zijn booking.com, hotels.com, expedia.com en wat er verder nog is. Een handig en zeer waardevol aspect van deze sites is natuurlijk dat de klanten die er geweest zijn hun bevindingen op de site waar ze geboekt hebben kunnen zetten. Daar kun je overigens ook tureluurs van worden, want de een vindt een hotel vies, terwijl een ander hetzelfde hotel (in dezelfde periode) kraakhelder vindt. Of de een vindt de kamer lawaaiig, terwijl een ander hem heerlijk rustig vindt. Maar goed, daar kun je bij een groot aantal besprekingen wel doorheen prikken. En een soort verzamelsite van opmerkingen is tripadvisor.com. Zeer waardevol en langzamerhand onmisbaar.
Maar wanneer je de sites gaat vergelijken, en dan ook nog eens gaat kijken op de site van het hotel dat je op het punt staat te boeken, kun je voor onverwachte verrassingen komen te staan. Dat betreft niet zozeer prijsverschillen tussen de diverse boekingssites, want die geven allemaal een laagste prijs garantie.
(Houd er overigens wel rekening mee dat je als boeker op zo'n site de minst gunstig gelegen kamers krijgt, of zelfs "het kleine kamertje". Elk hotel heeft wel een paar kamers die moeiljker te verhuren zijn dan de rest. Die gaan in ieder geval naar de prijskrakers. En mocht er nog een verschil tussen de diverse grote boekingssites zijn, dan is dat in 99% van de gevallen te verklaren uit de ligging of grootte van de aangeboden kamer.)
Maar goed, een tijdje geleden heb ik eens de verschillende boekingssites voor hetzelfde hotel in dezelfde periode vergeleken. Daaruit bleek dat de prijzen op de grote sites niet veel verschillen. Bij een bepaald hotel is steeds wel, of juist steeds niet, het ontbijt inbegrepen. Het maakt eigenlijk niets uit. De opmerkingen zijn overigens wel interessant: op hotels.com lijken de klanten kritischer te zijn dan op booking.com. maar ook de hotels zelf rijden wel eens een scheve schaats. Zo zag ik op een site waar gratis internet wordt aangekondigd een opmerking dat "voor deze prijs het internet niet gratis is". Of "dat je hier wel uit moet kijken of je het type kamer krijgt dat je gereserveerd hebt".
Ik kwam zelf nog een veel merkwaardiger discrepantie tegen. Bij een bepaald hotel waren de commentaren zo tegenstrijdig, dat ik eens op de site van het hotel zelf ben gaan kijken. En daar kwam ik tot de verbijsterende ontdekking dat bij dat specifieke hotel de prijs via het hotel zelf (aanzienlijk) lager was dan via de boekingsgiganten! Bovendien was bij het hotel zelf in die lagere prijs het ontbijtbuffet inbegrepen, en bij de boekingssites niet! Daar mocht je nog eens EUR 15 per persoon bovenop de toch al hoge prijs zetten als je er ook wilde ontbijten.
En daar zit je dan met je "laagste prijs garantie", want die geldt alleen voor "hetzelfde aanbod" elders! En met ontbijt is het natuurlijk niet hetzelfde aanbod als zonder ontbijt. Ik heb toen uiteraard via het hotel zelf geboekt, tot volle tevredenheid. "No hidden extras", maar precies de prijs die ze op de site vroegen, inclusief alles. en precies zo'n kamer als op de foto. En al die andere gasten die aan het ontbijt zaten dachten dat ze goedkoper uit waren.  Maar dat was niet zo, want ik betaalde voor onze kamer, als je het ontbijt meerekende, zo'n EUR 45 per nacht minder dan al die glunderende koopjesjagers.
De moraal van dit verhaal: zoek een hotel op zo'n grote site uit, bereken alle kosten en ga vervolgens naar de site van het betreffende hotel en kijk wat je daar zou moeten betalen. Maak dan pas je keuze. Mijn vergelijking betrof een hotel in Europa. In Thailand is het vaak andersom: daar betaal je via het hotel meer en krijg je bovendien meestal geen ontbijt voor die hogere prijs. Kortom, het dubbeltje kan twee kanten op vallen, maar ik vond deze ervaring wel het publiceren waard!

Geen opmerkingen: