02 juni 2011

Willem Duys overleden

Willem Duys, een icoon van de Nederlandse omroep, is vannacht overleden. De meeste mensen herinneren hem van zijn tv-uitzendingen. Hij had de eerste talk-show op tv, in dit land: "Voor de vuist weg".

Zelf herinner ik me hem meer als presentator van het radio-programma "Muziek Mozaïek". Dat was iedere zondag, gedurende meer dan 30 jaar, op Hilversum 2 (zo heette de zender toen), Het was een soort "kerkdienst voor de niet-kerkelijken", want het begon iedere zondagmorgen, net als de kerken, om 10 uur en had een vaste luisterkring.

Duys behandelde daarin nieuwe populaire muziek en, hoewel hij zijn zeer duidelijke voorkeur voor bepaalde artiesten niet onder stoelen of banken stak, had hij erg veel verstand van de muziek waar hij over praatte en liet horen.

Ook was hij een liefhebber en kenner van het Eurovisie Songfestival, in de periode waarin dat nog over muziek ging. Hij verzorgde jarenlang het commentaar. Willem Duys is dan ook typisch iemand die men had moeten raadplegen toen Nederland keer op keer in de onderste regionen eindigde. Als hij geen goede raad zou hebben gehad, zouden weer beter helemaal mee kunnen ophouden.

Maar goed, daarvoor s het nu te laat. Willem Duys is niet meer en dat roept een zekere weemoed op. Zoals gezegd heb ik zijn tv-programma's niet zo vaak gezien, omdat ik niet zo van zijn stijl van presenteren van algemene onderwerpen hield. Muziek was zijn sterke kant. Daar wist hij erg veel van en op dat gebied kon je veel van hem leren.

Nu ik er nog eens bij stil sta realiseer ik me dat het gat dat hij achterliet in de programmering op de radio nooit is opgevuld. Vanavond op de tv kunnen we Duys nog een keer in actie zien, heb ik gehoord. Het is misschien de laatste keer.

Geen opmerkingen: