28 juni 2011

Dia's scannen

Een tijdje geleden heb ik een dia- (en negatieven-) scanner gekocht. Na zeer ruim experimenren heb ik voor toekomstige kopers van zo'n apparaat een paar waardevolle tips:

- Denk niet dat je er na het scannen bent. In alle gevallen moet je na het scannen met een programma als Gimp de witbalans weer instellen, en vaak ook nog op andere manieren de kleuren corrigeren. Zo zijn mijn scans vaak te paars. Uiteindelijk is het resultaat overigens best goed.

- Ik heb bij veel dia's en foto's ook de scherpte verbeterd, via een optie die zoiets heet als "vervaging versterken". Raadpleeg uw bewerkingsprogramma. Dat geeft vaak een verbluffend goed resultaat.

- Foto's en dia's van enkele tientallen jaren geleden zijn vaak behoorlijk achteruit gegaan. Houd daar wel rekening mee. Verwacht van oud materiaal geen wonderen. Soms zien slechte kleurenfoto's er in zwart-wit nog wel aanvardbaar uit.

- En de belangrijkste tip is: bij uw diascanner (in ieder geval bij de mijne) zit een borsteltje. Ik  heb tot gisteren gedacht dat dat bedoeld was om de dia's schoon te maken, maar nee. Je kunt daar het apparaat van binnen voorzichtig mee schoonmaken. Nu is mijn probleem dat er op veel foto's vlekjes zaten, die ik aan ouderdom weet, opgelost!
Tot gisteren haalde ik die vlekjes zo goed als mogelijk is weg met Gimp, maar nu is het bewerken van de gescande foto's een stuk comfortabeler geworden: geen vlekjes meer weghalen! Gewoon het apparaat regelmatig schoonvegen!

Ik kan er niet meer aan beginnen om alle foto's en dia's met vlekjes opnieuw te doen. Dat zou te veel,werk,zijn na zo'n 500 stuks. En dat is eigenlijk ook niet nodig want ze zien er na het Gimpen goed uit. Maar de rest kost me een stuk minder tijd!

Geen opmerkingen: