02 november 2008

Rijkman wil doorgraaien

Een paar dagen te laat omdat ik door ziekte geveld was, maar nog steeds actueel: Rijkman Groenink wil terug naar de ABN AMRO, die hij aan de failliete boedel van Fortis verkwanseld heeft. Daarvoor heeft hij een beloning ontvangen waarvan de omvang kennelijk niet precies bekend is, want ik lees bedragen van 20 tot 30 miljoen Euro. De man heeft een dermate grote plank voor z'n kop dat hij denkt weer een aantal miljoenen bij mijn bank, die door al dat gegraai zo ongeveer de laagste rente uit het land betaalt, te kunnen weghalen.

Vrijwel het hele land is al over de man heen gevallen na zijn hebberige opmerkingen, dus hij zal zijn geweldige kennis, die geleid heeft tot de nationalisatie van ABN AMRO een Fortis en eigenlijk praktisch tot het faillissement van die instellingen, elders moeten aanwenden.
Voor de goede orde herinner ik mijn lezers eraan dat Steve Jobs, de topman van Apple, al jarenlang tevreden werkt voor een salaris van $ 1,00 (één dollar).

Mijn standpunt is kort en goed dat je van een miljoen royaal je hele leven kunt leven. Van die (het gemiddelde uit de pers) 25 miljoen kan Rijkman Groenink dus 25 levens lang royaal leven. Maar dat is voor dit soort "deskundigen" blijkbaar niet genoeg. Hij wil misschien wel 100 miljoen hebben, of een miljard. En kennelijk denkt hij dat hij dat in zijn graf mee kan nemen naar zijn volgende levens, want wat kan hij er anders mee doen? Zijn familie zal ook niet onverzorgd achterblijven als hij het niet mee in zijn graf zou nemen.

Dit soort lui gaan we hopelijk binnenkort in musea (maar liever niet in mausolea) bijzetten, want het is te gek voor woorden om iemand die volledig gefaald heeft en vrijwel het hele Nederlandse financiële systeem naar een nationalisatie geleid heeft überhaupt nog beloond wordt en niet in het gevang terecht komt. Die Rijkman Groenink moet wat mij betreft sowieso al die miljoenen inleveren, waarna ze ten goede kunnen komen aan de klanten van de bank. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het geven van een wat minder krenterige rente.

Ik zou zeggen als anderen (want Groenink wil gelukkig niemand meer terug hebben) bij de voormalige ABN AMRO willen komen werken is een salaris van tussen de een en twee ton wat mij betreft ruim betaald. Daar mogen ze het voor doen, en als ze geweldig presteren voor het bedrijf, dus niet voor zichzelf, kan er incidenteel best een bonus van 10.000 Euro bij. Minister Bos heeft vast wel een paar capabele ambtenaren die de staatsbank odie condities kunnen sturen. En wie er geen zin in heeft loopt maar door naar de chinezen en gaat het daar maar proberen.

Daar geloven ze bovendien in meerdere levens, dus wie weet hebben ze daar begrip voor bedragen van vele miljoenen die je in één leven never nooit niet kunt besteden.

Geen opmerkingen: