27 oktober 2008

De schilder

Vanochtend las ik in de krant dat er steeds meer "mannetjes" als schilder optreden. Ja, vind u het gek ? De reguliere schilder geeft - bij mij althans - geen gehoor of vraagt (zeer) onredelijke prijzen.

Vier jaar geleden heb ik mijn huis, tot mijn tevredenheid, laten schilderen voor € 1600. Ik heb vrij veel houtwerk aan mijn huis. Dat schildersbedrijf bestaat nog, want het staat gewoon in alle telefoon- en bedrijfsgidsen, maar als je het belt (tientallen keren) wordt de telefoon gewoon genomen. Geen belangstelling voor klanten, denk ik dan.

Via telefoongidsen heb ik daarom vier andere erkende schildersbedrijven geselecteerd en gevraagd om een prijsopgave.

Bedrijf 1 kwam kijken, wilde van alles veranderen, en stuurde uiteindelijk een prijsopgave van € 2400.

Bedrijf 2 was in de buurt bezig en zou dezelfde week komen kijken. Er is nooit iemand komen kijken. Wel kwam er een prijsopgave per post van € 3500, die kennelijk geheel uit de duim gezogen was, want iedere specificatie ontbrak.

Bedrijf 3 meldde zich keurig aan de deur en ging alles netjes opmeten. Er kwam een zeer duidelijk gespecificeerde prijsopgave van € 2000.

Bedrijf 4, tenslotte, kwam ook uitgebreid kijken en meten, wilde de dubieuze stukken hout eerst door een timmerman vervangen, want dat komt er binnen een paar jaar toch aan, had verder nog wat goede suggesties, maar was veel te duur. Het schilderwerk (dus zonder de timmerman) werd geoffreerd voor € 2900. Dat is dus € 900 duurder dan bedrijf 3 en € 1300 duurder dan vier jaar geleden.

De keuze - gegeven het feit dat ik het schilderwerk dit jaar perse wilde laten uitvoeren, was dus niet moeilijk: bedrijf 3 kreeg de opdracht. Maar nu komt er voordat ik aan een volgende schilderbeurt toe ben ook nog timmerwerk aan, en de delen die moeten worden vervangen zijn dus voor jan-met-de korte-naam geschilderd. Want dat timmerwerk moet wel binnen - zeg - twee jaar gebeuren.

Als ik mijn eigen ervaring nog eens overzie, vind ik het niet zo gek dat Beun de Haas een belangrijk deel van het schilderwerk voor zijn rekening neemt.
Daar komt nog bij dat - toevallig - alleen bedrijf 3 kon garanderen dat het werk voor half september kon worden uitgevoerd.

Zolang het niet mogelijk is om in maart een schilder voor september te bestellen, verbaast het mij niet dat de mensen naar andere oplossingen gaan zoeken.

Geen opmerkingen: