12 juni 2008

De Aus EeePC

Ik was zo langzamerhand aan een nieuwe computer toe, en ik had onlangs een Asus EeePC gezien. Ik had de 701 versie gezien, dat wil zeggen met een 7 inch scherm. Je kunt hem dus bijna in je binnenzak stoppen. Maar maak vooral niet de fout on dit fraaie apparaat een "gadget" te noemen, want het is een echte computer, zij het niet zo'n krachtige. maar hij kan alles wat ik met een computer wil.

En een van de zeer aantrekkelijke kanten ervan is, dat er een distributie van Linux op staat, dus dat je niet wordt opgescheept met Windows® Vista®. Nu komt er binnenkort wel een versie met Windows XP, maar je zou wel gek zijn wanneer je deze prachtige kans om Linux goed te leren kennen liet lopen.

Nu moet u ook weer niet denken dat je Linux in een uurtje onder de knie hebt, want zo is het nu ook weer niet. Je zult een paar weken hard moeten studeren,en dan blijven er nog een aantal dingen over die niet willen lukken of die je (nog) niet begrijpt.

Zo moet je als ex-Windows-gebruiker erg wennen aan de manier waarop software geïnstalleerd moet worden onder Linux. Maar alles went. Verder moet je eraan wennen dat je sommige opdrachten via een terminal-scherm (een zwart "cmd" scherm) moet geven. Maar dan heb je een PC die niet meer vastloopt, om eens wat te noemen. Want dat is mij in ieder geval nog niet overkomen. Met Windows lukt dat toch zeker binnen een week.

Ik ben nog hard aan het studeren. Zo is het me nog niet gelukt mijn Canon S300 printer te installeren en werkt de spellingscontrole van Open Office org ook nog niet. Maar onder Windows ergerde ik me er altijd aan dat de computer allerlei dingen deed waar ik nooit om gevraagd had. Het ziet ernaar ut dat dat onder Linux veel minder het geval is.

Kortom,als u niet zo'n vreselijke krachtpatsder van een computer nodig hebt (en waarvoor hebt u die eigenlijk nodig?) moet u beslist dit kleine krachtpatsertje eens gaan bekijken!

Geen opmerkingen: