15 juli 2007

DAB

Weet u wat de afkorting DAB betekent? Wanneer het antwoord 'nee' is, bent u ongetwijfeld niet de enige in Nederland. Het betekent "Digital Audio Broadcasting" en het komt neer op het rechtstreeks kunnen ontvangen en beluisteren van digitale radiosignalen uit de ether. Zoiets als Digitenne voor TV is.

De publieke omroep in Nederland zendt nu als sinds 2004 DAB uit, maar zwijgt hier als het graf over. Je moet ingewikkelde zoekopdrachten op het internet uitvoeren om er iets over te weten te komen. Het lijkt wel of het een staatsgeheim is.

Toen dit fenomeen in 2004 een paar maanden begonnen was (want de start is toen wel in de media aangekondigd), ben ik eens langs een paar radiowinkels gefietst, maar nergens had men van digitale radio-uitzendingen gehoord. De volgende vraag, of ze een ontvanger ervoor verkochten, hoefde ik dus niet eens te stellen.

Kort geleden kondigde de onvolprezen Lidl, die ieder week twee maal een serie non-food-aanbiedingen heeft, aan dat er binnenkort een DAB radio in de schappen zou staan. Voor de aardigheid ben ik toen nog eens langs die radiozaken gefietst, en één van hen zei dat hij voor zover hij wist een DAB-radio kon leveren, "en anders kan ik hem voor u bestellen". Hij had hem dus niet, maar hij had er nu wel van gehoord.

Ik heb de mijne toch maar bij de Lidl gekocht. Dat was weer eens vroeg opstaan, want er waren er maar vier. Maar nu luister ik dan ook naar Radio 4 in digitale kwaliteit. En ik kan u verzekeren dat het met kop en schouders boven FM-kwaliteit uitsteekt. Je kunt dat rechtstreeks vergelijken, want het technische wonder van de Lidl is ook geschikt voor FM. Het aantal zenders is beperkt, zes geloof ik, maar ik ben toch alleen maar in Radio 4 geïnteresseerd.

Gegeven de prima kwaliteit van het DAB signaal kan ik niet berijpen dat de publieke omroep voor veel geld die uitzendingen verzorgt, maar er op geen enkele manier bekendheid aan geeft. Ook onze nationale elektronicaleverancier uit het zuiden des lands doet niets aan de naamsbekendheid van het fenomeen DAB.

Dat doet alleen Lidl, en die heeft er maar beperkt profijt van omdat hij maar een klein aantal toestellen ter beschikking van de gretige luisteraar stelt. Je zou eigenlijk ook wel een serieuze DAB tuner in huis willen halen, maar waar zou je die moeten kopen? Ik doe het nu dus met mijn draagbare DAB-ontvanger. Niettemin geniet ik met volle teugen. Storingsvrije ontvangst, in cd kwaliteit.

Ik hoop maar dat ik nu geen probleem met de publieke omroep krijg, want het verschijnsel DAB schijnt - ook na drie jaar uitzendingen - nog geheim te moeten blijven!

1 opmerking:

Unknown zei

Ik heb vandaag dan ook de ontvanger gekocht. Hoewel hij wel beperkt is (b.v. geen lineuitgang ) klinkt ie prachtig. En eindelijk het voor mij belangrijke Radio 5 en 6 in prachtige kwaliteit in de ether. De overheid wil wel dat er meer digitale uitzendingen komen, maar zolang de commerciele niet meewerken komt het niet verder

groet

Hans Marijs