24 mei 2007

Elektronische boeken

Het lezen van elektronische boeken (e-books) op een computer is nauwelijks te doen. Op een laptop gaat het al een stuk beter, maar echt comfortabel is het nog steeds niet. Wanneer u het toch wilt doen kan ik u als software het programma "yBook" van Spacejock Software aanraden. Daarmee kunt u onder meer rechtstreeks de boeken uit de Gutenberg verzameling downloaden en lezen.

Maar weer een stuk beter gaat het lezen van e-books op een PDA. Weliswaar is het scherm klein, maar het lezen van boeken op de PDA is beslist niet onaangenaam.

Ik ben daarom onlangs op zoek gegaan naar de prettigste software voor het lezen van boeken op een PDA, en ik ben uitgekomen bij uBook (eigenlijk heet het "mubook" (dus met de Griekse letter), maar die letter kan ik in dit font niet vinden). Trouwens, ook in een zoekmachine doet u er goed aan om naar ubook te zoeken. Het programma is verkrijgbaar bij Gowerpoint.

Het is in principe gratis, maar bij de gratis versie krijg je wel om ongeveer elke 10 bladzijden het verzoek om te registreren. Ik heb de luttele $ 15 daarom uiteindelijk maar betaald en ik heb er geen spijt van.

Wat is er nu zo leuk aan dit programma?
In de eerste plaats het grote aantal formaten die het kan lezen. In ieder geval TXT en HTML, maar daarnaast ook nog en aantal minder gebruikelijke formaten. En als klap op de vuurpijl kan het ZIP-files lezen zonder dat ze uitgepakt worden. Dat is nog eens handig op een PDA, waar ruimte schaars is! En Gutenberg heeft bijna alle boeken ook in ZIP formaat beschikbaar. Wat wil je nog meer, want Gutenberg teksten worden perfect ingelezen.

Natuurlijk onthoudt het programma de bladzijde waar je gebleven bent (van desnoods 100 verschillende boeken) en heeft het zowel een groot aantal algemene opties, als een aantal opties die alleen gelden voor het boek dat je op dat moment aan het lezen bent. Ook maakt het handig gebruik van het kleine geheugen van een PDA: Er worden telkens maar enkele bladzijden tegelijk ingelezen.

Verder is het handig handig dat je de knoppen van je PDA kunt instellen om binnen het programma vooruit of achteruit te bladeren. Je hoeft dus niet steeds met je staafje "om te slaan". Je kunt ook de bladzijden na een bepaalde tijd om laten slaan. Ik word daar nerveus van, maar u misschien niet.

Het programma heeft een zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing. Kortom, een echte aanrader voor wie het PDA scherm niet te klein vindt om van te lezen. Stel wel als eerste de lettergrootte een stuk groter in, want standaard staat die akelig klein.
Deze informatie wilde ik even met mijn lezers delen.

Geen opmerkingen: