05 april 2007

Fooien

Ik weet dat velen hier anders over denken, maar ik geef zelden een fooi in de horeca. De horecaffers hebben ons met de intrede van de Euro dermate getild, dat ik het niet no0dig vind daar nog meer aan toe te voegen.

Zo betaalde ik kort na de introductie van de Euro € 3 in de Dr. Anthon Philipszaal in Den Haag voor een kopje koffie dat via een slang in een dun plastic bekertje geplempt werd. Dat was dus zes gulden zestig voor een derderangs kopje koffie. Daarmee was voor mij de maat gelijk vol. Toen de gulden er nog was zou niemand zo'n bedrag betaald hebben, maar kort na de introductie van de nieuwe munt realiseerde je je dat pas later.

Nog steeds vraagt de horeca belachelijke prijzen. Sinds mijn vrouw en ik nieuwe fietsen gekocht hebben gaan we graag en flinke fietstocht maken, en vaak hoort daar een eenvoudige doch voedzame maaltijd bij. Zo waren we onlangs in een pannenkoekenhuisje, waar we ieder een pannenkoek en een kopje koffie namen. Dat kostte € 16,50 oftwel € 8,25 per pannenkoek met koffie. Niet bepaald goedkoop, maar tegenwoordig normaal.

De echte ergernis kwam toen ik betaalde. Je betaalt in de prijs al een bedieningstoeslag, dus ik vond het niet nodig om nog een fooi te geven. Ik gaf dus € 20 en verwachtte € 3,50 terug te krijgen. De serveerster vroeg mij echter tot mijn grote verbazing, nadat ze opvallend lang had zitten rommelen met haar wisselgeld, "Hoeveel wilt u terug hebben?"

Ik was verbijsterd en zei: "Gewoon, de rest, € 3,50". Ze graaide in haar beurs en haalde het wisselgeld eruit. Maar er kon toen geen bedankje of vriendelijke groet meer van af. Ze gooide het geld op tafel en liep weg. Had ik voor die hebberigheid nog een fooi moeten geven? Wanneer het antwoord "ja" zou zijn hoor ik dat graag van mijn lezers. Maar dan wel met een motivering.

Geen opmerkingen: