07 maart 2007

De prijs van cd's

In mijn vorige blog heb ik over dit onderwerp al eens geschreven, maar recente aanschaffen van cd's bij de drogist brengen mij ertoe om dit onderwerp nog eens te behandelen.

Een (recente klassieke) muziek cd kost in dit land enkele tientallen Euro's. Er zijn ook wel 'aanbiedingen' in de buurt van die € 10, maar meestal bent u (aanzienlijk) meer kwijt. En ik blijf me maar afvragen waar dat voor nodig is. In de winkels van het Kruidvat, of bij de on-line entertainmentshop van dit bedrijf is een schat aan klassieke muziek cd's te koop voor meestal minder dan twee, en maximaal drie Euro per stuk.

Het zijn meestal opnames van zo'n 20 jaar geleden, dat wel, maar de kwaliteit (zowel artistiek als technisch) van deze "Brilliant Classics" is prima. Ik zie werkelijk niet in waarom ik een veelvoud van dit bedrag zou moeten uitgeven voor iets nieuwere opnames, die na een paar jaar ook meer dan tien jaar oud zijn.

En daar komt nog bij dat onze onvolprezen drogist sets verkoopt die in de reguliere handel, met zijn woekerprijzen, helemaal niet te koop zijn. Van Bach, Mozart, Chopin, Scarlatti, en gaat u zelf maar door, zijn de complete werken te koop, en van andere componisten complete deelwerken (alle symfonieën, alle pianomuziek, alle kamermuziek etc.). Deze cd's van "Brilliant Classics" zijn allemaal vervaardigd onder licentie van de grote maatschappijen. Dat waarborgt de kwaliteit.

Dus, beste liefhebbers van klassieke muziek, abonneer u op de nieuwsbrief van "Kruidvat klassiek" en verbaas u over de fraaie aanbiedingen die in uw email-box rollen. Ik heb al enkele jaren geen cd's bij de reguliere handel meer gekocht en heb daar geen spijt van. Maar wanneer u een cd weet die zo goed is dat hij het prijsverschil met een overeenkomstige uitgave van "Brilliant Classics" waard is, houd ik me graag aanbevolen.

Geen opmerkingen: