Dezer dagen moet ik mijn abonnement op de virusdefinities van Symantec weer vernieuwen. Dat heb ik al enkele malen probleemloos gedaan, maar deze keer wil het niet lukken. Ik heb keurig zo'n abonnement gekocht (en betaald) en onderweg alle verschijnende aanbiedingen om een nieuwere versie van het programma te kopen afgeslagen. Je krijgt dan een email met een "activation key".
En daarna begon de ellende: Toen ik die key invoerde in het programma, kreeg ik de mededeling dat hij niet geldig was. Nota bene door Symantec zelf een kwartiertje eerder verstrekt! Dus ging ik kijken op de help-pagina's van Symantec en wat ik daar vond was bedroevend. Het probleem blijkt bij Symantec bekend te zijn. Dat is tenminste iets. Maar de twee gegeven mogelijke oplossingen zijn wel erg bedroevend: De eerst oplossing is om te kijken of je geen typefout gemaakt hebt. Nou die heb ik niet, want ik heb de key gekopieerd uit de email en geplakt in Norton Anti Virus. Het is nogal moeilijk om daar een typefout bij te maken.
De tweede mogelijke oplossing is om de klok van je computer op de datum van vandaag te zetten (respectievelijk te kijken of hij op vandaag staat) want de key is datumgevoelig. Nu ben ikm toch al een aardig aantal jaartjes aan het computeren, maar een verkeerde datuminstelling van mijn klok heb ik in al die jaren nog nooit gezien. Toch maar even gekeken, en nee, de datum stond op vandaag.
Daarmee is de hulp van Symantec voorlopig uitgeput. Andere mogelijke oorzaken zijn er niet, tenminste niet op de website. Je kunt dan nog een formulier invullen en dat naar de support sturen. dat heb ik uiteraard ook gedaan, want anders ben ik mijn $ 30 zonder meer kwijt. Daar heb ik nog geen reactie op gekregen, en dat is op zichzelf begrijpelijk. Ook bij Symantec heeft het personeel in de weekends vrij. Nog een paar dagen wachten dus (niet te lang, want de key is maar een week geldig!) en maar kopen dat de mail bij Symantec door levende wezens en niet door computers behandeld wordt. Vergelijk een eerder stukje in dit blog.
Wat er ook uitkomt, u bent de eerste die het hoort. Ik vrees alleen dat de oorzaak van het probleem heel moeilijk te vinden zal zijn en dat het advies zal zijn on Norton Anti Virus opnieuw te installeren. Maar dat doe ik niet, want hoe kan dat nou helpen? Dan accepteer ik het verlies van mijn $ 30 maar en schakel ik over op een gratis anti-virusprogramma en koop ik never nooit geen spullen van Symantec meer!
***
Latere aanvulling:
De oplossing van mijn probleem was enigszins verrassend. Hoewel ik nooit een reactie op mijn ingestuurde digitale formulier heb ontvangen, heeft een telefoontje de oplossing gebracht.
Ik heb Symantec Nederland gebeld, en nadat ik door alle menu's heengeploegd was kreeg ik een dame aan de lijn die mij een aantal gegevens vroeg, zoals mijn ordernummer en mijn klant ID, en vervolgens zei ze me dat ik de volgende keer dat ik Live Update uitvoerde zou zien dat de datum nu een jaar verschoven is. Zo eenvoudig ging dat! Symantec heeeft de datum gewoon handmatig verzet.
1 opmerking:
Een van de vele redenen waarom ik al jaren met plezier werk met de Apple Macintosh. Nooit last van virussen en ook niet van programma's die zulke ellende moeten zien te keren.
Een reactie posten