06 september 2006

Spam, spam, spam

Spammers worden steeds hinderlijker. Ze plagen mij nu niet alleen met ongewenste e-mail, maar sinds een paar weken zijn ze ook op het idee gekomen om mijn domeinnaam te gebruiken in het adres waarvan de mail verzonden zou zijn. De gevolgen zijn uiterst vervelend. Ik krijg er - als eigenaar van het domein - een slechte naam door en kom in allerlei spamfilters terecht, maa wat voor mij bijzonder hinderlijk is, is dat ik per dag zo'n 300-500 mailberichten "terug" krijg, met de mededeling dat de mail (die ik nooit verstuurd heb) niet bezorgd kan worden.

Wanneer ik naar het IP adres dat ze gebruiken om hun spam te verzenden kijk, ziet het ernaar uit dat ze (hoogstwaarschijnlijk) hun rommel niet via mijn server versturen, maar alleen mijn domeinnaam gebruiken. Hoogstwaarschijnlijk, want ik ken zelf de trucs niet om spam te verzenden via andermans server. In ieder geval hebben ze zelf geen last van al die honderden bounce-mails. Overigens gebruiken ze niet de postbussen binnen mijn domein die ik zelf gebruik, maar gebruiken ze postbussen als "mendoza", "garces" of min of meer willekeurige lettercombinaties.

Wat is hier tegen te doen? Vooralsnog laat mijn provider me in de kou zitten. Zij nemen daar ook aan dat mijn server niet gebruikt wordt, want dat hadden ze al lang een indringend gesprek met me gevoerd. Dus treiteren spammers het serieuze deel van de internetgebruikers nu door hun domeinnaam te misbruiken. Het enige wat mijn provider kan doen, is alle mailboxen, met uitzondering van een paar die ik met name opgeef, blokkeren. Dat zal er dezer dagen wel van komen, want een paar keer honderden mailtjes verwijderen gaat nog wel, maar bij dagelijks toenemende aantallen is dat niet meer te doen. Mijn enige hoop is nu nog dat ze binnenkort van domein wisselen. Eigenlijk zou je dat verwachten.

En zo zijn er weer nieuwe manieren gevonden om het serieuze deel van de internetgebruikers dwars te zitten. Ik vraag me af wanneer er eens werkelijk hard tegen spammers wordt opgetreden. Overheden zouden toch groepjes hackers in dienst kunnen nemen voor dat doel? Want die meneer "mendoza" en die meneer "garces" en al die andere spammers zijn naar alle waarschijnlijkheid gewoon een en dezelfde persoon, of een klein aantal personen.

Vroeger was het Internet leuk en veilig. Je kon er zonder firewall of virusscanner gewoon risicovrij surfen. Tegenwoordig zijn er figuren actief die het nodig maken dat je allerlei beveiligingssoftware moet installeren. En dan loop je nog steeds een zeker risico dat je bankrekening geplunderd wordt.

Zo heb ik onlangs gelezen dat wereldwijd afgedankte computers in Nigeria dankbaar aftrek vinden. Niet om ze te gebruiken als computer, maar om te kijken of er op de harde schijf nog bruikbare gegevens staan om aan geld te komen. Ook geformatteerde harde schijven zijn niet veilig voor deze Nigeriaanse maffia. U moet de harde schijf van een afgedankte computer dus letterlijk met bijvoorbeeld een hamer verbrijzelen voordat u hem aan de kant van de weg zet of aan een kringloopwinkel geeft. Het is maar dat u het weet.

Geen opmerkingen: