14 juli 2006

Handleidingen

Ik heb onlangs een PDA gekocht (mijn eerste) en mijn vrouw heeft onlangs een digitale camera gekocht (ook haar eerste). Allebei online natuurlijk, want dat scheelt tientallen procenten. Opvallend is het verschil in bijgevoegde informatie.

Bij de PDA (ook wel een 'handheld' of een Pocket PC genoemd) is een snelstartgids van één pagina gevoegd, Verder is er en de handleiding, maar die is uitsluitend digitaal (als PDF-file) beschikbaar. Op je nieuwe PDA is die met de bijgevoegde software niet te lezen, maar natuurlijk wel op je computer. Maar ook dat document is uiterst summier. De specificaties staan erin, er staat in hoe en hoe lang je de batterij moet laden, hoe je hem met je computer kunt verbinden en dat is het zo ongeveer.

Veder zit er op de PDA nog een help-functie voor de software (van Microsoft), waar je natuurlijk net niet kunt vinden wat je zoekt, omdat je de verkeerde trefwoorden gebruikt. Je moet dus urenlang het Internet op om iets meer over de mogelijkheden en de bijgevoegde software te weten te komen.

Wat voor mij bijvoorbeeld volkomen nieuw was, is dat je zo'n PDA niet helemaal uit kunt zetten (tenzij je de batterij eruit haalt natuurlijk). Hij blijft altijd in een stand-by stand staan. Dit in tegenstelling tot een smartphone, die wel helemaal uit kan. Maar die krijgt daarbij kennelijk een reset mee. Aan het feit dat het apparaat niet uit kan moest ik even aan wennen, maar een forum op Internet heeft uiteindelijk de nodige uitleg daarover gegeven.

De helpdesk van de leverancier, waar ik blijkens het automatische antwoord van harte welkom was, kwam er ook niet uit toen ik vroeg hoe je hem helemaal uit kunt zetten, en niet in de stand-by stand. "Dan moet u de aan/uit knop een paar seconden ingedrukt houden". Nou, dat werkt helemaal niet, want dan gaat hij juist onmiddellijk weer aan en komt zelfs niet in de stand-by stand. Voor stand-by moet je de knop juist kort indrukken. Daar had ik dus ook niet zoveel aan.

Inmiddels heb ik het apparaatje een paar weken en kan ik er behoorlijk mee omgaan. Het is bijvoorbeeld ideaal om even snel de e-mail mee te controleren en te beantwoorden, en om even op het web te surfen. Voor dat surfen moet je wel even de speciaal voor 'mobile devices' ontworpen pagina's opzoeken, maar daar zijn portals voor en dat is me nu wel gelukt. Prima apparaat!

Hoe anders is het gesteld met de documentatie van de digitale camera van mijn vrouw! Daar zit een keuring (en lijvig) gedrukt boekwerkje bij (of liever gezegd een stuk of zes boekwerkjes in evenzovele talen), waar iedere handeling en mogelijkheid tot in de kleinste details wordt beschreven. Uitstekende documentatie! En dat is toch zoals het hoort? Er wordt mij - zeg maar gerust - een computer verkocht, maar hoe die wekt moet ik zelf maar uitzoeken. Maar aan mijn vrouw wordt een - ingewikkelde - digitale camera verkocht, waarbij iedere mogelijkheid , bijna overdreven, wordt uitgelegd.

Hoe komt dat toch? Heeft Microsoft dat gewoon eenzijdig beslist? Vroeger kreeg je immers (bij Windows 3.1 en bij Windows 95) een lijvige handleiding. Nu moet je het allemaal zelf maar uitzoeken. Je krijgt alleen een betrekkelijk moeilijk toegankelijke helpfunctie.

De consumentenbond geeft steevast een slechte beoordeling aan apparaten waar een uitgebreide gebruiksaanwijzing bij zit, wanneer die handleiding niet in het Nederlands is. Over computers heb ik ze nog nooit gehoord over het ontbreken van enige handleiding.

Hebben we dit inmiddels algemeen aanvaard wat Microsoft van de ene versie van Windows op de andere heeft beslist of komt er ooit nog eens iemand of een organisatie met kritiek op ingewikkelde apparatuur en / of software zonder handleiding?

Geen opmerkingen: