20 juli 2006

Growshops en Orange

Deze twee onderwerpen hebben niets met elkaar te maken, maar met deze hitte is mijn inspiratie wat minder dan normaal. Ik zal daarom twee recente nieuwtjes, die betrekking hebben op de onderwerpen uit de titel, van commentaar voorzien.

In Rotterdam heeft men (eindelijk!) besloten om een aantal growshops te sluiten. Growshops zijn winkels waar attributen voor de wietteelt verkocht worden. Omdat die attributen theoretisch ook voor andere doeleinden gebruikt zouden kunnen worden, zijn ze tot dusverre nog niet verboden. De een of andere advocaat-voor-kwade-zaken is er kennelijk mee weggekomen dat de lampen, groeistoffen, de speciale aarde, de lampen en zelfs de zaden ook voor iets ander te gebruiken zijn dan voor de wietteelt. Wat een onzin!

Gaat u ook naar een growshop als u zaad voor uw kanariepietje nodig heeft? Of wanneer u een zakje bladaarde nodig hebt? Natuurlijk niet! Maar de heren advocaten worden goed betaald door de eerlijke handelaren uit de growshops, en die eerlijke zakenlui verkopen hun handel alleen aan mensen die tomaten willen gaan kweken. En zo wordt de criminaliteit weer eens bevorderd. De growshops vormen de voornaamste reden waarom de illegale wietteelt, met al haar gevaren, zo sterk gegroeid is. De beste oplossing zou zijn om al die growshops te verbieden, maar dat zal wel niet lukken. Het zal wel te moeilijk te formuleren zijn. Hulde aan Rotterdam, waar ze het nu proberen!

Orange heeft onlangs een nieuwe tariefstructuur ingevoerd voor haar mobiele klanten. Wanneer je tot dusverre gebruik wilde maken van GPRS ("Orange World") mocht je tegen betaling van € 6 per maand onbeperkt van het nogal beperkte Orange World netwerk gebruik maken. Daarnaast mocht je 2 MB dataverkeer met je telefoon op het echte Internet genereren. Onder druk van de concurrentie is dit nu zo gewijzigd, dat je voor die zelfde € 6 vanaf nu 25 MB dataverkeer op het Internet mag genereren.

"Leuk!", dacht ik. Ik ben tenslotte al sinds het allereerste begin klant bij Orange (op mijn SIM kaartje staat nog steeds dat ik contact heb met "dutchtone") en ik behoor dus tot hun "belpioniers", die wel een streepje voor zullen hebben. Ik heb dus de klantenservice van Orange gebeld of ik kon overschakelen op de nieuwe tariefstructuur, die alleen maar van de oude verschilt doordat je geen 2 MB, maar 25 MB per maand mag internetten voor hetzelfde geld en doordat de beltarieven per minuut iets lager zijn.

Na veel gepraat (op mijn kosten, want dat nummer van de klantenservice is la lang niet meer gratis) bleek dat de overgang "om technische redenen" op dat moment niet onmiddellijk mogelijk was, maar dat die per 11 juli wel mogelijk zou zijn. Een week na 11 juli was het nog steeds niet gebeurd, en heb ik weer gebeld. Er is nog hoop voor mij. "Ja meneer, er is een poging gedaan om u op 11 juli om te zetten, maar die poging is helaas om technische redenen mislukt. U staat in de wacht voor een volgende poging.

En zo word je belazerd door je telefoonprovider. De nieuwe klanten krijgen (veel) meer voor hetzelfde geld, maar de oude klanten kunnen "om technische redenen" niet meeprofiteren. Zeggen ze tegen nieuwe klanten ook dat die helaas "om technische redenen" maar 2 MB mogen internetten? Natuurlijk niet! Ik vrees dat de volgende poging ook zal mislukken en dat mijn relatie met Orange niet lang meer zal duren.

Geen opmerkingen: