26 oktober 2011

Tintin van Spielberg en Jackson

Niemand minder dan Steven Spielberg (in samenwerking met Peter Jackson) heeft een film van een combinatie van drie Kuifje-boeken gemaakt. De trailer ziet er weliswaar mooi uit, maar toch houd ik mijn hart vast. Spielberg heeft namelijk de modernste technieken gebruikt en brengt de film bovendien in 3D uit.

Vooral dat laatste maakt me huiverig. Want als er nu iets is wat "2D" is, is het een stripboek uit de eerste helft van de vorige eeuw. En dat is Kuifje tenlotte. De prachtige tekeningen van Hergé blonken niet bepaald uit door hun ruimtelijke weergave, en die platte weergave hoort bij Kuifje.

Er bestaat al een vrijwel complete verzameling van korte verfilmingen (tekenfims) van Kuifje, waarbij men de oorspronkelijke tekeningen en verhalen (vrijwel) geheel intact heeft gelaten. De animatie van die versies doet wat simpel aan, maar dat is nu juist de vorm die zo prima bij Kuiflje past. Een geweldige dvd-box die ik alle liefhebbers kan aanraden!

Nu komt Spielberg dan met een verhaal dat bij elkaar geraapt is uit drie stripboeken (waarom eigenlijk?), met een zo ruimtelijk mogelijke weergave maar - gelukkig - wel enig respect voor het origineel, wat de tekeningen betreft.

Laten we nu maar hopen dat er erg veel van de "echte" Kuifje in te herkennen is. Bij Kuifje zijn alle boeven bijvoorbeeld grote klunzen, die zelfs met een automatisch wapen nog falikant mis schieten. En zo hoort het te zijn bij Kuifje. Het is te hopen dat Spielberg dat zo gelaten heeft, want tegen echte boeven is Kuifje gewoon niet tegen opgewassen. Kuifje is tenslotte een onschuldige jongeman, van nog geen 20 jaar (schat ik).

Afwachten nu dus maar wat Spielberg en Jackson ervan vinden. De film draait in België al. Binnenkort is hij ongetwijfeld bij ons te zien. Ik ben bang dat ik "mijn" Kuifje er niet in herkennen zal. Maar ik moet er natuurlijk wel naar gaan kijken.

Geen opmerkingen: