19 oktober 2011

Lubuntu

Nee, dit is geen typefout. Ubuntu bestaat in vele smaken en Lubuntu is de nieuwste. Ik heb een EeePC 701, en de ingebouwde diskruimte daarvan is slechts 4 GB. Daar kun je net Ubuntu 10.04 op persen, maar er is dan geen plaats meer voor leuke toevoegingen en je krijgt af en toe, bij normaal gebruik, ook al een melding dat er nog maar erg weinig diskruimte over is.

Vandaar dat het nieuws dat Lubuntu nu (vanaf versie 11.10) officieel tot de Ubuntu-familie is tioegelaten mij nieuwsgierig maakte. Ik had Xubuntu als een als "lichte variant" van Ubuntu al uitgeprobeerd, maar dat was toch eigenlijk behelpen. Alles was niet alleen minimaal, maar het zag er ook zo minimaal - zeg maar armoedig - uit. Exit Xubuntu.

Hoe anders is Lubuntu! Het past op minder dan 3 GB, maar het ziet er erg prettig en professioneel uit. En als je programma's als Firefox en Thunderbird niet kunt missen staan ze gewoon in de repository en passen er makkelijk bij op je 4 GB schijfje.

Maar het oogt niet alleen prettig en het werkt niet alleen goed, het heeft ook iets voor elkaar gekregen dat geen enkele eerdere Ubuntu versie ooit voor elkaar gekregen heeft:

Ik heb voor het geval ik ergens ben waar geen internet is, bij T-Mobile eens een prepaid internet USB-stick gekocht. Nou, dat ding heb ik nooit behoorlijk aan de praat gekregen. Maar onder Lubuntu 11.10 stak ik hem in een USB-poort, het systeem stelde mij een paar eenvoudige vragen, en na het invullen van de antwoorden daarop werkte het ding voor het eerst zomaar, out of the box!

Ik sluit niet uit dat andere _buntu's dat vanaf versie 11.10 ook kunnen, maar dit feit heeft mijn bewondering voor dit kleine besturingssysteem met grote prestaties alleen maar doen toenemen.

Veel succes, Lubuntu! Ik blijf je voorlopig zeker gebruiken.

1 opmerking:

ToN zei

Lubuntu werkt zeker lekker en vooral supersnel! Installeren duurt een minuutje of 15, en met een paar minuutjes werk kun je Lubuntu het uiterlijk geven van Ubuntu (Gnome). Met een extra sidebar lijkt Lubuntu zelfs een beetje op Ubuntu met Unity maar met het verschil dat Lubuntu veel sneller is!

Mijn Lubuntu desktop:
http://i55.tinypic.com/71l0mf.png