18 augustus 2010

Klaas Stapert

De naam Klaas Stapert is in Nederland nauwelijks bekend.  Ik heb in de zestiger jaren van de vorige eeuw scheikunde met hem gestudeerd, en ken hem daarom. En omdat we diverse malen een reünie van ons scheikunde-jaar hebben georganiseerd, heb ik hem sinds de tachtiger jaren nog een keer of vijf gezien. De laatste keer vijf jaar geleden. Ik heb toen uitgebreid met hem gesproken over zijn werk.

Klaas Stapert heeft voor een chemicus namelijk een nogal bijzondere loopbaan gekozen: Hij is naar Frankrijk verhuisd en is daar componist van muziek voor speelfims, documentaires en tv-programma's geworden.  En nog vrij succesvol ook.

Volgende maand is er weer een reünie van ons scheikunde-jaar, maar Klaas zal daar, hoewel hij zich oorspronkelijk wel aangemeld had, niet bij zijn. Vanochtend ontving ik namelijk zijn overlijdensbericht. Daar werd ik erg bedroefd van. Vandaar dat ik dit stukje geschreven heb. Klaas Stapert was ouder dan zijn medestudenten. Hij is 72 jaar geworden.

Geen opmerkingen: