11 januari 2009

Wilkie Collins

Zoals ik hier al eens eerder vermeld heb lees ik graag (via Gutenberg) oude Engelstalige literatuur. Onlangs heb ik daartussen weer eens een parel ontdekt. Het betreft de Engelse schrijver Wilkie Collins, wiens boek "The Woman in White" ik nu aan het lezen ben. Ik heb het boek nog (lang) niet uit, maar ik ben er nu al laaiend enthousiast over.

Wilkie Collins was een tijdgenoot en vriend van Charles Dickens. Hij was een vriend zowel literair gezien (hij publiceerde in een tijdschrift van Dickens) als persoonlijk. De dood van zijn vriend Dickens heeft hem dermate aangegrepen dat hij daarna nauwelijks nog schreef.

Deze Wilkie Collins had een schrijfstijl die duidelijk "moderner" was dan die van zijn grote tijdgenoten als Charles Dickens en Jane Austen. Het boek "The Woman in White" leest in ieder geval vlot weg en is zelfs een echte "page turner".

Wilkie Collins weet in dit boek vanaf het begin een mysterieuze spanning op te bouwen en te handhaven. Een goede vondst in "The Woman in White" is, dat het verhaal achtereenvolgens door verschillende personen die een rol in het boek spelen verteld wordt. Nadat de belangrijkste inbreng van een bepaalde persoon beëindigd is, wordt de ik-plaats ingenomen door een andere persoon. Deze verteltrant is uitermate boeiend en bij mijn weten zelden vertoond. Hierdoor maken we kennis met de verschillende invalshoeken vn verschillende personen. Bovendien heeft iedere persoon zijn eigen verteltrant.

We spreken hier over een boek uit de 19e eeuw, dus u moet geen expliciete liefdesscènes verwachten en er rekening mee houden dat dingen als een echtscheiding of zelfs het verbreken van een verloving in die tijd vrijwel ondenkbaar waren. Maar als u eens een goed geschreven "mystery" wilt lezen, dan kan ik "The Woman in White" van harte aanbevelen.

Voor mij is het niet goed begrijpelijk waarom een schrijver als Wilkie Collins niet naast Dickens tot het vaste Engelstalige repertoire is blijven behoren. Gelukkig hebben we het onvolprezen Gutenberg project (http://www.gutenberg.org) en kunnen we toch naar hartenlust van zijn werk kennis blijven nemen!

Geen opmerkingen: