06 januari 2009

Het weerbericht

Gisteren was het weer zover: Alle weerberichten waarschuwden ervoor dat het streng zou gaan vriezen: -9 tot -15. Dat is nogal wat. Dus: Kranen buiten aftappen, auto van de handrem enzovoort. (Dat aftappen van buitenkranen had ik overigens al rond Kerstmis gedaan.) En nu maar wachten op die strenge vorst. Rond middernacht was de temperatuur nog maar net een graadje onder het vriespunt gedaald.

En vanochtend bleek het weer eens loos alarm. De minimum temperatuur bij mij in de tuin was niet lager geweest dan -4,5. Nou, dat hebben we deze winter al eerder gezien, zonder dat dat tot paniek van het KNMI en aanverwante instellingen leidde. Hoe komt het toch dat de weerberichten er zo vaak naast zitten? Die -4,5 had ik zelf ook wel kunnen voorspellen aan de hand van de temperatuur rond middernacht.

Er zal elders in het land vast wel hier en daar (nee, sorry, niet hier) strenge vorst geweest zijn, maar ook het regionale weerbericht gaf aan dat het in mij regio minstens -9 zou worden. En dat riepen ze vanochtend nog steeds voor de komende nacht! Proberen die lui hun gezicht te redden door de voorspelde vorst dan maar een nachtje op te schuiven?

Als al die instituten met hun peperdure apparatuur het niet beter kunnen dan ik op mijn natte vinger of dan de Enkhuizer almanak, dan mogen ze wat mij betreft opgeheven worden. Misschien moeten ze minder op hun van dure software voorziene computers kijken, en daarvoor in de plaats gewoon een thermometer in hun tuin zetten (zoals ik) en een bakje dat de eventuele neerslag opvangt. Waarschijnlijk geeft dat betere resultaten!

Met excuses aan degenen bij wie het wel 15 graden gevroren heeft. Maar in mijn woonplaats was dat echt niet het geval!

Geen opmerkingen: