17 januari 2009

Gaza

Wat vind ik van de Israëlische inval in Gaza? Dat zult u van mij niet te horen krijgen. De vrijheid van meningsuiting in ons land strekt zich niet zover uit dat ik mijn mening daarover kan geven zonder dat dit gevolgen voor mij kan hebben. Ik heb er achteraf dan ook al spijt van dat ik op de site van Trouw in een enquête mijn stem heb gegeven voor een van de twee landen.

Wanneer ik iets tegen Israël zeg wordt er waarschijnlijk door instantie die onvoorwaardelijk achter Israël staat aangifte tegen mij gedaan. Dan ben ik een anti-semiet of een neo-nazi. Misschien word ik dan zelfs wel als potentieel terrorist gezien. Ik kijk dus wel uit om iets lelijks over Israël te schrijven!

Kijk maar eens naar wat er over Gretta Duisenberg heen kwam toen zij als privé persoon op de thee ging bij Arafat. En kijk maar eens wat een bekend advocaat aan het doen is: Hij wil via ee rechterlijk bevel de volksvertegenwoordiger Van Bommel uit de Kamer weren, omdat hij in een pro-Palestijnse demonstratie meeliep! Nee, een mening die maar enigszins anti-Israël of pro-Palestina is, is volstrekt onmogelijk in dit land.

Maar wanneer ik iets lelijks over de Palestijnen zeg snap ik niets van de autonomie van Israël. De Palestijnen schieten vanuit Gaza raketten (van Chinese makelij overigens) op Israël af. En dat land wil alleen zijn grenzen en zijn burgers (met militair geweld) beschermen. daar is toch niets mis mee?

En nu mag Israël Gaza binnenvallen om daar een eind aan te maken. Dat daarbij veel doden aan Palestijnse kant vallen is onvermijdelijk en dat spijt Israël dan ook zeer. Ook dat er al een paar door de VN opgerichte scholen vernield zijn spijt Israël oprecht. Het zal naar die incidenten een grondig onderzoek instellen.

Israël en de Palestijnen verkeren nu al in staat van oorlog sinds onder auspiciën van de VN de staat Israël is opgericht kort na de Tweede Wereldoorlog. In het gebied dat nu Israël heet (nou ja, Israël heeft uit veiligheidsoverwegingen de grenzen wel een paar keer moeten bijstellen) woonden toen de Palestijnen.

Die moesten toen plaats maken voor het goede doel. Want geen enkel land wilde na de oorlog de Joden opnemen. En bovendien wilden de Joden weer naar het land Kanaän terug, waar ze duizenden jaren geleden gewoond hadden (en waar ze toen ook al heel wat hebben moeten afvechten om het te behouden). En met de erfenis van die VN-beslissing zit de wereld nu nog. En dat zal tot in lengte van jaren wel zo blijven. Je kunt de Joden moeilijk weer uit Israël wegsturen.

Maar ik heb er geen mening over wie er meer in zijn recht staat. Dat kan gewoon niet in Nederland. Nou ja, een pro-Israël houding is hier geloof ik nog wel toegestaan. Maar als ik dat standpunt zou kiezen weet u toch ook niet of ik het echt zou menen?

Geen opmerkingen: