25 maart 2008

Mobipocket

Soms wil je wel eens wat nieuws proberen. Ik heb een tijd geleden de voortreffelijke e-boek lezer "uBook" in uw aandacht aanbevolen. Diverse sites lopen echter weg met de Mobipocket lezer (tegenwoordig geannexeerd door Amazon), die er in vele smaken is, dus ook voor mijn Windows Mobile PDA.

Ik heb het programma daarom maar eens geïnstalleerd en bekeken. En het ziet er mooi uit. Een duidelijke letter, en diverse mogelijkheden om de bladspiegel naar wens in te stellen. Snel heb ik een paar (gratis) Mobipocket boeken gedownload en ben ik gaan lezen.

Pas na enige tijd had ik door dat het programma doodziek is, in ieder geval in de Windows Mobile versie. Wanneer je stopt met lezen onthoudt het programma (meestal, niet eens altijd!) waar je gebleven bent. Je kunt dan de volgende keer gewoon doorlezen, en alles gaat goed, hoewel je je er wel over gaat verbazen dat de paginanummers niet lijken te kloppen.

Toen ik dat ontdekte ben ik wat gaan experimenteren en heb een aantal zeer merkwaardige kuren van Mobipocket ontdekt:
Wanneer je het programma weer opstart kun je inderdaad vooruit bladeren en dus doorlezen, maar achteruit bladeren gaat niet! Wanneer je even wilt kijken wat er ook weer op de vorige bladzijde gebeurd was, en je bladert dus één bladzijde terug, dan kom je op een veel eerdere bladzijde terecht. Van daaruit vooruit bladeren gaat weer wel, maar je bladert dan vooruit vanaf dat (veel) eerdere punt, en je zoekt je simpel om de bladzijde waar je gebleven was terug te vinden.

Wanneer je zo slim bent geweest om het paginanummer te onthouden, en je gaat met de zoekfunctie naar dat nummer, kom je ook weer op een totaal andere pagina terecht! Kortom, het programma is totaal onbruikbaar, tenzij je alleen van voor naar achter bladert.

Ik werd er bijna gek van en ben met Mobipocket gestopt. Ik lees nu weer gewoon met het voortreffelijke programma "uBook", dat weliswaar een paar Euri kost, maar dan heb je ook een prima werkend programma. Ik heb inmiddels als bonus ontdekt dat je met "uBook"ook Mobipocket boeken kunt lezen!

1 opmerking:

Harry zei

Hoi,

Naar Amerikaans voorbeeld ben ik begonnen met een site voor Podioboeken, gratis luisterboeken die als podcast worden verspreid. Het eerste boek dat ik er op zet is van mijzelf, maar ik wil ook anderen de mogelijkheid bieden om eigen podioboeken te plaatsen. Zou dit iets zijn om wat aandacht aan te besteden op jouw blog? De site is: www.podioboek.nl

Misschien ten overvloede maar ik heb geen commercieel oogmerk met de site.